- Publicitate -
- Publicitate -

Cum definiți conceptul de Oraș Inteligent?

În primul rând un oraș care asigură calitatea vieții locuitorilor săi, prin soluții smart care, sigur ar trebui să aibă și o componentă tehnologică, care chiar dacă este importantă, nu este cea mai importantă și cred că ar trebui să se bazeze pe soluții durabile, sustenabile și care să țină cont de creșterea calității vieții. Noi, la Cluj prin măsurile pe care le adoptăm, și prin soluțiile pe care le implementăm, ne propunem acest lucru, să fim primul oraș din România în materie de calitate a vieții.

Cat de smart este Cluj-ul?

Eu cred că suntem la început, ca de altfel început o mare parte din orașele europene, însă cred că avem și ingredientele în oraș, factorii cheie pentru a putea dezvolta acest concept de Smart City. Anul trecut am avut conferința Open Innovation organizată de Comisia Europeană pentru prima data într-un oras din estul Europei. Am avut mai multe dialoguri inovative unde în parteneriat cu clusterele de IT, Universitățile și Societatea Civilă am pus bazele unei cooperări intense pentru a aduce măsuri de tip Smart City în oraș. Această conferință a fost urmată de constituirea unui consiliu consultativ pentru antreprenoriat și IT din care fac parte clusterele IT din oraș și am început să testăm diferite soluții inovative pentru problemele de mobilitate, de trafic din oraș, acestea fiind una din principalele problemele ale orașului și sigur incercăm să implementăm soluții de tip machine-learning, de video analytics pentru a crea o platformă de mobilitate în oraș, care să asigure cetățenilor informații exacte, despre ce tipuri de transport pot utiliza, care ar fi durata de transport cu bicicleta, cu transportul în comun. Avem aplicația Cluj Parking, unde locuitorii pot vedea unde sunt locuri disponibile de parcare și alte astfel de tipuri de soluții inovative. De asemenea, lucrăm și pe componenta de inteligență artificială unde ne propunem să lansăm primul funcționar digital din Romania, sigur vom începe cu pași mici, urmând a dezvolta. I-am dat și un nume acestui funcționar – Antonia – va prelua cererile cetățenilor și, pentru început, va furniza soluții simple către cetățeni însă vom continua să oferim servicii din ce în ce mai complexe către cetățeni. Clujul este un oraș al IT- ului, al inovației, al tehnologiei însă nu ne bazăm doar pe acest lucru. Încercăm să avem proiecte de inovare socială să implicăm cetățenii în viața orașului, în procesul de luare a deciziilor, practic să transformăm cu ajutorul cetățenilor și să folosim soluțiile-ancoră ale orasșului de la grupurile de specialiști, universități, societatea civilă care este foarte puternică aici, în Cluj, studenții, astfel încât să oferim cât mai aproape de ceea ce își doresc cetățenii. Spre exemplu, am derulat un proces de bugetare participativă online, un model care a fost preluat și de alte orașe din România: București, Sibiu, Baia Mare, Oradea. Am înființat un centru de inovare și imaginație civică unde încercăm să testăm noi proiecte, noi idei împreună cu oameni interesați, cu grupurile de specialiști, să le dezbatem și pe urmă să le furnizăm către departamentele Primăriei Cluj Napoca, deja maturizate, deja agreate de clujeni pentru a fi implementate.

Este benefic acest concept pentru Turism?

Da, categoric! Avem platforme care se adresează turiștilor și sigur că da, orașele din România trebuie să fie cât mai conectate din acest punct de vedere și cât mai updatate pentru a oferi soluții facile și informații rapide către turiști. De asemenea, noi avem forma de business în colaborare cu mai multe firme de IT, care din nou, este un exemplu de bună practică pentru a ne adresa atât turistilor cât și investitorilor din Cluj. Credem că în acest domeniu trebuie să ne mișcăm foarte repede, pentru ca decalajul dintre orașele din România și cele din lume să nu fie unul mare, fiind un domeniu în care putem chiar porni pe picior de egalitate.

- Publicitate -