Proiectele de infrastructură devin mai puțin costisitoare. Novitas 3D City – Orașul tău digital

0
79
- Publicitate -

Cum ar fi ca o municipalitate din România să aibă orașul scanat ca în palmă, iar atunci când intenționează să implementeze planuri de dezvoltare urbană, să le poată gândi la un click distanță și să își eficienteze costurile? Răspunsul îl are iNovitas AG din Elveția care a câștigat, în 2015, “Swiss Economic Award”, pentru tehnologia ultramodernă infra 3D pe care a patentat-o. Novitas 3D City România deține exclusivitatea pentru România, țările din Europa de Est și țările din Golf a acestei tehnologii.

Ce este și cum funcționează?

Tehnologia ultramodernă infra 3D, patentată de iNovitas AG, este ca un fel de Google Maps, mai pe înţelesul nostru, însă mult mai sofisticată, o tehnică modernă de vizualizare, verificare, măsurare și control a rețelelor rutiere, feroviare, fluviale etc. Concret, pe un vehicul este instalat sistemul de achiziție date care are în componență un sistem de 8-10- 11 camere stereo și o cameră panoramică, sincronizate cu datele de navigare, bazate pe tehnologia INS/GNSS, care colectează imagini de pe căile rutiere, feroviare și fluviale. Imaginile de înaltă rezoluție sunt înregistrate apoi în sistem, sunt georeferențiate și aliniate în sistemul de coordonare local sau național.

Printr-un proces complex de combinare a imaginilor de înaltă rezoluție cu date georeferențiate se creează imagini 3D. “Putem da informații la centimetru despre lățimi, înălțimi, dimensiuni fațade, diferențe de nivel, inventarierea mobilierului stradal, practic e vorba de cartografierea tuturor zonelor cerute de către clienți. Informațiile pe care le poți extrage în urma procesării datelor îți pun orașul în palmă, respectiv zonele care au fost procesate, prin multitudinea de informaţii pe care le pune la dispoziţie. Avem echipamente prin care putem să punem la dispoziţie şi informaţii privind starea şi calitatea drumurilor, avem un scanner performant, putem extrage date privind anumite zone care sunt afectate de degradare”, subliniază Doru Borșan. Cătălin Pop ne prezintă de pe un laptop cum funcționează sistemul, după o simplă logare, cu user și parolă. Aceiași pași pot fi urmați și de pe un smartphone, astfel că un client să nu fie dependent de un computer desktop sau de un laptop. Pe ecran vedem harta unui oraș. “Dacă vă interesează o zonă de pe o anumită stradă, cu un simplu click ajungeți chiar acolo, dacă nu știți unde se află ceea ce căutați, o puteți identifica și frame cu frame”, ne explică specialistul. Sistemul dispune de layere de măsurare, layere de informare, layerele care conțin hărțile etc.

În interiorul unui oraș, spre exemplu, sistemul ne permite să vedem unde se află rețelele de apă potabilă, apă uzată, gaz metan, energie electrică, internet, să identificăm mobilierul stradal – câte coșuri de gunoi, bănci și altele sunt într-o zonă -, ce arie dintr-o șosea este degradată și multe alte informații utile pentru administrarea unui oraș, informații care permit gestionarea eficientă a infrastructurii rutiere și edilitare și, de asemenea, intervenții inteligente. Mai mult chiar, sistemul permite proiecții de viitor. “Se pot importa sau exporta date care pot fi folosite pentru a se lucra direct pe imaginea respectivă. În format 3D se poate adăuga o clădire. Toate informațiile acestea se pot exporta în format PDF, apoi se pot tipări, iar un inginer sau un arhitect poate să lucreze pe o planșă”, completează Cătălin Pop.

Mai departe, datele se pot exporta, dacă se creează un GIS, pe un server al autorităţii. “Datele sunt înmagazinate cloud în Elveţia – statul a investit vreo 80 de milioane de euro pentru a crea această bibliotecă de date pentru partenerii noştri din Elveţia. Cei care doresc ca informaţiile/ proiectele lor să le deţină doar ei, atunci îşi pot crea ei cloudul lor”, completează directorul general Novitas. Compania deține o flotă de 12 vehicule pregătite să se deplaseze în orice parte a Europei și celelalte zone acoperite de pe Glob. Fiecare vehicul procesează anual în jur de 6.000 de kilometri.

Contribuție revoluționară

În general, clienții care achiziționează serviciile Novitas 3D City sunt 95% autorități publice locale, respectiv ministere şi guverne pentru că ele administrează aceste reţele. “Este o formă de control a autorităților publice locale asupra a ceea ce înseamnă teritoriul administrat, al Ministerului Transporturilor vizavi de rețeaua de autostrăzi și drumuri naționale din țară, respectiv al CFRului vizavi de rețeaua de căi ferate. În trei ani am reușit să implementăm tehnologia noastră în 16 țări din UE, procesând datele pentru unele dintre cele mai importante capitale, precum Viena, Berlin, Zürich, Goteborg, Zagreb etc.”, punctează Doru Borșan. Între 1 aprilie – 1 decembrie anul acesta, spre exemplu, compania va procesa circa 12.000 de kilometri în ţările nordice. În Orientul Apropiat, au fost încheiate deja contracte cu autorități din Turcia și au loc negocieri cu oficiali din Dubai. “Am fost de două ori să prezentăm produsul nostru în Dubai şi sper ca a treia oară să semnăm contractul, este un client foarte important datorită faptului că oraşul are circa 13.600 de kilometri. În acelaşi timp am fost în Turcia împreună cu partenerii mei din Elveţia, unde s-a bugetat o sumă foarte mare pentru implementarea produsului nostru la nivelul întregii reţele de străzi şi autostrăzi, circa 90.000 de kilometri, este un contract de aproape 200 de milioane de euro, în mai multe etape”, punctează directorul general al Novitas 3D City.

Proiect pilot la Tîrgu Mureș

În România, compania a dezvoltat un proiect pilot la Tîrgu Mureş.“Urmează să avem cel puţin 30 de prezentări în faţa municipalităţilor din România, împreună cu Asociația Smart City România, care va organiza o caravană începând cu luna martie. M-aș bucura ca, până la sfârșitului anului 2018, în România, să implementăm tehnologia noastră cel puțin în trei-patru municipii reşedinţe de județ, începând cu cele mai mari – București, Timișoara, Iași, Cluj-Napoca, Brașov, Oradea, dar în următorii doi-trei ani am dori să acoperim întreaga ţară”, ne expune Doru Borșan intențiile de viitor.

Tehnologia iNovitas este utilă și clienților privați, cum sunt companiile de construcţii și cele de arhitectură.

Am lăsat pentru final, argumentul reducerii de costuri cu privirile la cheltuielile privind infrastructura. Astfel, clienții care au utilizat deja serviciul infra 3D și-au redus cu 70% cheltuielile și au câștigat timp. “La nivelul Comunității Europene există o reglementare potrivit căreia calitatea rețelelor de căi ferate trebuie verificată din şase în şase luni. Până astăzi, la nivelul României, nu există tehnică și tehnologie care să facă acest lucru, știm doar că rețeaua de căi ferate este îmbătrănită, recunoaștem acest lucru, mai ales când mergem cu trenul și observăm o reducere a vitezei, chiar până la 10 km/h, din cauza stării căilor ferate. Noi putem implementa și în acest sector tehnologia noastră, să filmăm și să procesăm din șase în șase luni toată rețeaua de căi ferate și să le spunem autorităților unde sunt probleme.”

Detalii tehnice ale sistemului: – Configurarea de înregistrare standard permite o rază de acoperire de 3600 – În funcție de proiect se permite montarea până la 5 sisteme stereo – Rezoluție geometrică: 11 MP sau sistem full HD – Rezoluție radiometrică: 12 bit – Rezoluție cu până la 30 de imagini pe secundă – Captare de imagini 3D de înaltă rezoluție din metru în metru în configurarea de bază a sistemului – Viteza de achiziție între 40 și 80 km/h A consemnat Ligia VORO – zi-de-zi.ro

- Publicitate -