Trenurile solare, trenurile viitorului!?

0
152

Primul tren din lume montat complet pe cale solară a părăsit stația și a pornit într-o scurtă călătorie în New South Wales Australia. Inovatoarea călătorie a avut loc în decembrie 2018 și este dovada că energia solară poate fi folosită cu succes și în transportul public în comun. Energia primită de la panourile solare i-a oferit trenului puterea necesară pentru a parcurge o distanță de 3 km. Acest pas mic pentru acest tren nou demonstrează că sistemele de transport pot fi alimentate pe deplin cu energie solară.

Într-o lume ideală totul ar funcționa cu panouri solare. Există iahturi, mașini, case care funcționează 100% cu energie solară, deci nu există niciun motiv sa nu se întâmple același lucru și cu trenurile. Alimentarea autovehiculelor cu energie solară este o adevărată provocare pentru ingineri. Vehiculele mici sunt grele, iar suprafața pentru instalarea panourilor solare este prea mică pentru a produce puterea necesară unei călătorii. Trenurile, în schimb, au o rută fixă pe care se deplasează și pot fi încărcate rapid la fiecare oprire utilizând energia solară produsă de panourile solare statice montate pe acoperișul stațiilor. Din acest motiv trenurile sunt de interes pentru implementarea multor proiecte de energie regenerabilă.

Noua metodă nu va ajuta doar la fluidizarea traficului din orașele supraaglomerate ci va îmbunătăți de asemenea și calitatea aerului, prin reducerea emisiilor de CO2. Pe lângă beneficiile pe care energia verde le aduce se numără și cele de ordin estetic. Energia regenerabilă este complementară și estetică. Pentru producerea energiei nu este nevoie de construcția unor clădiri uriașe, nu este nevoie de tot felul de instalații și diverse conducte care urâțesc imaginea orașului și produc efect de seră. Fără toate aceste construcții orașele își vor păstra imaginea de altă dată, iar calitatea aerului va crește și nu va avea impact negativ asupra sănătății umane și a mediului înconjurător.

Din toată industria de transport, trenurile sunt acele mijloace de transport care nu poluează cel mai mult, dar cu siguranță contribuie la poluarea din lumea întreagă. În acest caz, combustibilii fosili ar putea fi înlocuiți complet cu energie solară. În acest sens a fost concepută o tehnică prin care electricitatea să se transmită direct de la panourile solare la sursele de alimentare ale trenurilor. Următoarele exemple din întreaga lume ne arată cât de eficientă este și cum putem exploata puterea Soarelui.                                                      London Blackfriars                                                                                                      Stația Blackfriars din Londra va avea 6.000 de metri pătrați de panouri fotovoltaice și va fi în curând cel mai mare panou solar din lume. Cele 4400 de panouri fotovoltaice care acoperă acoperișul stației vor produce suficientă energie pentru a face, de exemplu, aproape 80.000 cești de ceai pe zi. Energia produsă de panourile solare va fi suficientă pentru a acoperi jumătate din necesarul de energie electrică din stația Blackfriars, reducând emisiile de CO2 cu aproximativ 500 tone pe an – echivalentul a aproximativ 89.000 (în medie) călătorii cu autovehicule.                                                                  India                                                                                                                      Rețeaua de cai ferate din India este cea mai mare rețea feroviară din Asia. Zilnic, circulă în jur de 11 000 de trenuri, iar serviciul transportă în jur de 13 milioane de pasageri. În anul 2015 s-au cheltuit 2,5 milioane de dolari doar pe motorină. Din acest motiv autoritățile au decis că este momentul să treacă la energie solară, iar în următorii 10 ani se estimează reducerea cheltuielilor cu peste 6 milioane de dolari. În India s-au folosit pentru prima data în lume panourile solare în transportul feroviar, iar acum căile ferate cu motor diesel din India au acum o stație completă care funcționează pe bază de energie regenerabilă. Trenul cu sursa de energie electrică poate funcționa pe baterie timp de cel puțin 72 de ore.    Belgia                                                                                                                    Cunoscut și sub numele de Tunel Solar, acest proiect este primul de acest fel din Europa pentru că este prima dată când infrastructura feroviară este folosită pentru producerea de energie verde. Proiectul a fost implementat în 2011, iar energia regenerabilă deservește deopotrivă trenurile convenționale cât și cele de mare viteza. Energia este folosită pentru alimentarea totală a infrastructurii stațiilor (iluminat, semnalizare și încălzire). Investiția a costat mai mult de 15 milioane de dolari. Cele 16 000 de panouri solare produc energie pentru a alimenta 4.000 de trenuri. Compania Enfinity, cea care a instalat panourile, susține ca emisiile de CO2 vor scădea cu până la 2400 de tone pe an.

Energia produsă de panourile solare va fi suficientă pentru a acoperi jumătate din necesarul de energie electrică din stația Blackfriars, reducând emisiile de CO2 cu aproximativ 500 tone pe an – echivalentul a aproximativ 89.000 (în medie) călătorii cu autovehicule.

- Publicitate -