INTERVIU – Smart City, creativitate și implicare activă

Smart City, creativitate și implicare activă

Smart City, creativitate și implicare activă. Interviu realizat cu: Ciprian Pandea – Secretar de Stat Guvernul României

Cât de familiarizat sunteți cu conceptele promovate de Asociația Română pentru Smart City?

Sunt familiarizat, iar conceptele de dezvoltare a comunităților reprezintă o preocupare constantă. Am participat chiar la finalul anului trecut la Călărași, la o dezbatere pe smart city, la care a participat și fostul ministru al Comunicațiilor, domnul Lucian Șova, actual ministru al Transporturilor și fostul ministru, domnul Bostan.

Cum am putea implica reprezentanții locali pentru a înțelege nevoia de schimbare a societății?

Au fost câteva întâlniri pentru fiecare oraș în parte, dar deocamdată suntem încă la început cu ideile smart city, cred că acest lucru ar trebui să-l facă mai aplicat reprezentanții Ministerului Comunicațiilor, întrucât intră în special în sfera lor de competență, iar pe site-ul ministerului se găsește un ghid smart city pentru România și există și fonduri disponibile. Știu că primul proiect pilot este cel de la Alba-Iulia. Pe de altă parte, oamenii ar trebui să înțeleagă că tehnologia este mai mult decât un lux, este ceva necesar.

ARSC are un program pe care l-a început în luna septembrie 2017, la București, se numește Caravana Smart City. Mergem în reședințe de județ, încercăm să strângem cât mai mulți factori de decizie și să le explicăm ce înseamnă conceptele smart city; este un demers realizat de singura asociație care are ca obiect de activitate promovarea acestor concepte și constatăm că unii dintre factorii de decizie sunt foarte receptivi.

Pe de altă parte, chiar în luna decembrie când am fost la Alba Iulia, ne-am lovit de problemele reale. Pe lângă un interes extraordinar pe care-l manifestă Alba-Iulia și orașele dimprejur, ne-am lovit de probleme ale primarilor care nu puteau să participe la conferință pentru că se pregăteau de sărbători. Care credeți că este metoda de a reduce decalajele acestea?

La început, lumea a fost reticentă și în continuare, probabil, mare parte din ei sunt un pic reticenți. La fel a fost cazul în ceea ce privește în primă faza fondurile europene și mai apoi concepte smart city. Lumea în principiu se gândește numai la infrastructură și nu vede conceptul integral. Este drept că România într-un fel, încă mai are de lucru la capitolul infrastructură, dar dacă un oraș, precum Alba-Iulia a reușit și speră ca la finalul anului să fie declarat oraș inteligent, nu văd de ce nu ar trebui să facă același lucru și restul orașelor. Sau chiar celelalte care au rezolvat deja problemele de infrastructură de ce să nu adere la conceptul de smart city.

Totodată consider că autoritățile publice locale și aici mă refer la primari, la președintele consiliului județean, la prefect, ar trebui să se implice mai mult pentru comunitate, că până la urmă de asta sunt acolo, sunt aleși pentru beneficiul cetățenilor. Cred că, probabil, șansa de a înțelege în primul rând ce înseamnă conceptul de smart city este mai importantă, uneori chiar și decât tradițiile de sărbători.

În primul rând, trebuie să ne preocupăm de dezvoltarea comunităților și după aceea ne preocupăm și de lucrurile personale pentru că și ei sunt oameni până la urmă, dar în primul și-n primul rând pentru că unii și-au ales lucrul ăsta, mai ales cei care au fost votați și nu i-au obligat nimeni să fie acolo, și dacă și-au ales lucrul acesta și-au promis să fie în beneficiul cetățenilor cu siguranță trebuie să facă lucrul acesta. Mai mult decât atât, se schimbă mentalitățile, se schimbă modul de raportare la cetățeni, autoritățile sunt mai atente la cetățeni, iar noi trebuie să fim deschiși la aceste aspecte.

Care credeți că ar trebui să fie schimbările majore în ceea ce privește transportul în București? 

Din punctul meu de vedere, principala schimbare are deja loc, prin faptul că se înnoiește parcul auto, dar cred că principala măsură ar fi, din păcate pentru noi, o regulă educațională în ceea ce privește șofatul. Din nefericire, nu toată lumea înțelege că banda dedicată transportului în comun trebuie să fie doar pentru mijlocul de transport în comun.

Cum am putea să încurajăm oamenii să se implice mai mult? Lăsând deoparte abordarea politica, ne interesează să dezvoltăm comunitățile pentru că noi reprezentăm comunitățile, toți, indiferent de ce parte suntem

Aici, aș putea să vă spun un lucru, în campania din 2016 am avut un slogan – ”Nu rămâne nepăsător la ceea ce se întâmplă„. Ideea este că dacă până acum clasa politică și nu numai, au fost blamate, consider că venit momentul că toată lumea să fie implicată. Pentru că numai din pluritatea ideilor pot ieși idei sclipitoare. Dacă sunt doar câteva idei din păcate nu știu dacă se vor lua cele mai bune decizii. Dar, în momentul în care sunt 50 de minți cu siguranță se va lua cea mai bună decizie. Cred că, în primul și-n primul rând, oamenii trebuie să fie cei care doresc să se implice, oamenii trebuie să înțeleagă inclusiv participarea la vot, pentru că numai așa vor obține rezultate.

Oamenii care sunt considerați cei mai buni și cu siguranță și clasa politică, în mod special, au înțeles că nu sunt acolo pe persoană fizică ci pentru a sluji cetățenilor, iar implicarea este baza. Fără implicare nu se poate, este foarte ușor să stăm pe margine, să privim și să comentăm, este un pic mai greu în momentul în care ne implicăm și vedem și de ce obstacole avem parte.

Nu întotdeauna legislația ne permite să facem absolut tot ceea ce ne-am dori, dar cu siguranță dacă aveți sprijinul oamenilor, acesta este cel mai important pas și cu siguranță ceva bun o să se întâmple. Puteți să ne spuneți care ar fi cele 3 aplicații din telefonul dvs. de care nu v-ați putea lipsi? Noi suntem cu generația Facebook, dacă pot să-i spun așa, dar din păcate consider că Facebook-ul și-a cam schimbat scopul pentru care a fost creat. Dar pot să vă spun că este o aplicație de mesagerie pe care o folosesc zilnic, WhatsApp și bineînțeles vestitul WAZE.