Reșița – comunitatea care a înțeles importanța reinventării urbane

0
541
Reșița - comunitatea care a înțeles importanța reinventării urbane
Ioan Popa, Primarul Municipiului Reșița

Proiectul Reșița Smart City – Interviu cu Ioan Popa, primarul în funcție al Municipiului Reșița și candidat pentru cel de-al doilea mandat

Părintele industriei românești, Municipiul Reșița este un oraș axat pe progres și bunăstarea cetățenilor prin raportare la soluții inteligente, iar obiectivele viitoare de dezvoltare în direcția Smart City vor fi prevăzute în Strategia de Smart City a Municipiului. Pentru a afla mai multe despre proiectele de Smart City actuale și viitoare, Asociația Română pentru Smart City a realizat un interviu cu domnul Ioan Popa, primarul Municipiului Reșița și candidat PNL la Primăria Municipiului Reșița pentru un nou mandat. 

Smart City Magazine: Dezvoltarea armonioasă a orașelor de astăzi este din ce în ce mai legată de implementarea conceptului de Smart City. Ce înțelegeți prin Smart City și cum raportați conceptul la dezvoltarea comunității pe care doriți să o reprezentați?

Ioan Popa: Conceptul de Smart City diferă de la un oraș la altul, de la o țară la alta, de la o cultură la alta. De exemplu, în India, conceptul de Smart City ar însemna, la momentul acesta, posibilitatea de a avea apă curentă. De asemenea, implementarea conceptului de Smart City depinde și de tipul de oraș, de dimensiunea acestuia. La Reșița,  pe perioada mandatului meu, am adoptat câteva soluții Smart, pe diverse verticale. Eu am preluat frâiele unui oraș care, în 25 de ani, a pierdut aproape 40.000 de locuitori, mai exact, 35% din populație. Reșița este un oraș industrial, cu 2 fabrici importante, unde oamenii au avut parte de această „priveliște” neplăcută a depopulării, fapt ce a determinat pierderea încrederii în ei înșiși.

Cred că Smart City în Reșița, atât pe perioada ultimilor 4 ani, cât și pentru următorii 4, este legat de puterea de a le retrezi oamenilor încrederea în sine. Soluțiile Smart sunt cele care îi vor putea face pe reșițeni să aibă din nou încredere în ei, asemenea Municipiului Brașov, ai cărui cetățeni, la momentul actual, sunt foarte încrezători în ei înșiși și în ceea ce pot face. 

Smart City Magazine: Care sunt prioritățile de investiții pe care le aveți în vedere pentru următorii 4 ani? Cum sunt acestea raportate la următorul exercițiu financiar, 2021-2027?

Ioan Popa: În primul rând, trebuie să vedem de unde am plecat. În ciclul financiar 2014-2020, am avut 42 de proiecte europene, care însumează peste 160 de milioane de euro investiții. Pe perioada mandatului meu, am investit foarte mult în școli, grădinițe: am modernizat 8 licee, 5 școli și 5 grădinițe. Am înființat școala duală în Reșița. Consider că și acestea sunt soluții Smart, pentru că în cazul în care te concentrezi pe tineri, pe educație, realizezi proiecte care îți aduc beneficii în viitor. În ciclul următor, 2021-2027, luând în considerare că există foarte mulți bani în domeniul cercetării și al inovării, avem deja întocmite câteva fișe de proiecte.

Vom realiza achiziția Institutului de Proiectări al U.C.M.R.-ului, unde vrem să realizăm un cluster de tehnologii, de IT, pentru a putea genera locuri în care tinerii să poată să-și dezvolte imaginația. Tot în acest scop, dorim să achiziționăm două clădiri. Una dintre acestea este Magazinul Universalul Vechi, o clădire emblematică pentru Reșița. Așadar, ne concentrăm foarte mult pe cercetare și inovare, alături de proiecte pe care le vom continua în direcțiile: mobilitate urbană, regenerare urbană sau reconversia unor situri industriale. Tot în zona de soluții Smart, ne aflăm în faza incipientă în care studiem un sistem de supraveghere video al orașului, cu peste 600 de camere video cu recunoaștere facială și recunoaștere a numerelor de înmatriculare. De asemenea, o altă facilitate este cântărirea electronică la toate intrările și ieșirile din oraș pentru a contracara fenomenul supratonajului, ce duce la distrugerea infrastructurii rutiere. Tot acest ansamblu de camere video, acest sistem de supraveghere, cântărirea electronică și un sistem de gestionare a traficului sunt soluții Smart pe care le vom pune în practică în următorul ciclu financiar.

Smart City Magazine: Care sunt principalele obiective care se vor regăsi în Strategia Smart City a Municipiului Reșița?

Ioan Popa: Unul dintre obiectivele pe care le am în vedere și care este prevăzut și în Strategia Smart City a Municipiului Reșița este creșterea nivelului de siguranță a cetățeanului. Prin soluțiile pe care le-am menționat anterior, pe care le considerăm smart, încercăm să oferim cetățenilor orașului siguranță. Un alt obiectiv este legat de zona de cercetare și inovare, unde încercăm să creăm o dinamică în oraș, să atragem tineri studenți care să vină în Reșița și cărora să le oferim un mediu adecvat de trai. 

Smart City Magazine: Verticala Smart Mobility este una dintre cele mai importante într-un oraș inteligent. Care sunt soluțiile de Smart Mobility pe care le propuneți pentru îmbunătățirea mobilității urbane în Municipiul Reșița ?

Ioan Popa: Pe perioada mandatului meu, una dintre inițiativele în domeniul mobilității a fost readucerea tramvaielor în Reșița, după ce linia de tramvai a fost oprită în 2011. Am readus transportul public în patrimoniul primăriei, iar atunci când te concentrezi pe transportul nepoluant, precum tramvaiele, te concentrezi pe soluții de Smart Mobility, cumulate cu achiziția unor autobuze electrice și stații intermodale prin care conectezi Reșița de zona turistică a Banatului de Munte, care sunt foarte importante. Pe lângă tramvai ca mijloc de transport, noi am creat în ciclul financiar 2014-2020, o promenadă pe malul Râului Bârzava care străbate Reșița, cu piste de biciclete, cu areal pietonabil, cu locuri de odihnă. Am adoptat aceste soluții ca parte a soluțiilor de mobilitate alternativă.

În 2021-2027, vom face piste de biciclete și pe celălalt mal al râului Bârzava și avem în plan construirea a 8 poduri pietonale metalice, care să lege cele două maluri ale râului în mai multe locuri. Tot pe verticala Smart Mobility, avem un funicular de 700 m lungime care străbate centrul orașului Reșița, la cca. 35 m înălțime. Printr-un studiu de fezabilitate, am realizat o reconversie a acestui funicular și vom realiza o axă de mobilitate alternativă. Deasupra vor fi piste de biciclete, iar dedesubt va fi zona pietonală. De asemenea, avem în plan realizarea unui sistem inteligent de parcări publice, bazat pe introducerea în asfalt a unor „pastile” inteligente astfel încât, în momentul în care o mașină este parcată și nu este efectuată plata în 5 minute, să poată fi avertizat Centrul de Comandă și să putem să gestionăm parcările inteligent. Tot pentru perioada 2021-2027, în plan mai este și un sistem de tip Park&Ride, cu 6 etaje, adresat tuturor celor care merg la schi. Oamenii își pot lăsa mașina în parcare, iar de acolo sunt preluați de autobuze electrice, astfel încât să nu fie aglomerată zona schiabila a Semenicului. 

Smart City Magazine: Care sunt măsurile pe care le considerați necesare pentru digitalizarea administrației publice la nivelul Municipiului Reșița ? 

Ioan Popa: Pe zona de Smart Governance, avem deja două proiecte câștigate pe POCU. Unul dintre acestea este depus în parteneriat cu Universitatea Babeș-Bolyai. Ambele proiecte au în vedere facilitarea relației dintre administrația publică și cetățeni, în mai multe domenii: eliberare de avize, de autorizații de construcție, documente de urbanism, sisteme de plăți astfel încât cetățeanul să nu mai fie nevoit să se deplaseze la ghișeu. O altă componentă este relaționarea dintre primărie și cetățean, în sensul în care cetățeanul poate face diverse sesizări cu privire la iluminatul public, drumuri, etc. Cu Universitatea Babeș-Bolyai vom realiza Strategia de Dezvoltare a orașului Reșița 2020-2023, vom revizui planul de mobilitate urbană și vom face o parte din cadastrul digital al orașului (GIS). La momentul acesta, în ceea ce privește relația dintre cetățeni și primărie, avem o aplicație funcțională prin care intrăm în contact cu cetățenii, prin intermediul sesizărilor cu privire la diverse probleme din oraș. 

Smart City Magazine: Îmbunătățirea condițiilor de viață ale cetățenilor este unul dintre indicatorii verticalei Smart Living dintr-un oraș inteligent. Care sunt proiectele pe care le vizați în acest sens?

Ioan Popa: În ultimii ani, am realizat câteva proiecte, atât din bugetul local, cât și din fonduri europene, care să îmbunătățească calitatea vieții oamenilor. De exemplu, am realizat un loc de joacă pentru copii, care nu există în mai mult de trei orașe din România. Este un loc de joacă pentru copii împărțit pe mai multe zone, pentru diverse categorii de vârstă, dotate cu aparate specifice, antivandalism, care se pretează pentru orice anotimp și care nu prezintă șuruburi la vedere. De asemenea, am creat locuri adiacente și pentru persoanele vârstnice. Acesta a fost foarte bine primit de public, iar în prezent realizăm încă 2 locuri asemănătoare. De asemenea, am achiziționat acum o lună, un pump track, un culoar pe care mergi cu bicicleta peste niște obstacole, făcând balans față-spate, fără a necesita pedalare. Acest pump track este primul cumpărat de o administrație publică din România. Așadar, încercăm să adoptăm soluții care să determine familiile să își petreacă timpul liber într-un mod plăcut. 

Smart City Magazine: Dar în ceea ce privește soluțiile inteligente pentru mediu? Care sunt propunerile dvs. în acest sens?

Ioan Popa: În primul rând, în urmă cu 8 luni, Primăria Reșița a preluat activele unei firme falimentare care realiza recoltare de deșeuri selective și am înființat firma Reșița Curată, prin care gestionăm tot ceea ce înseamnă materiale reciclabile în oraș. De asemenea, avem pornite câteva zeci de platforme de gunoi subterane pe care dorim să le închidem, făcând după modelul de la Brașov, un perimetru securizat, care permite accesul doar pe baza unei cartele. Am realizat și un proiect în acest sens pentru care sperăm să găsim finanțare în ciclul următor. De asemenea, de la începutul mandatului meu, am plantat în Reșița peste 3.500 de copaci. Una dintre politicile noastre este ca orice stradă pe care o modernizăm sau o reabilităm să fie împrejmuită de copaci. În plus, încercăm să aplicăm modele din Occident atunci când modernizăm străzile din municipiu.