Criza sanitară generată de pandemia de COVID-19 a determinat schimbări majore atât la nivelul instituțiilor publice, cât și în mediul privat. Instrumentele digitale s-au dovedit a fi un real sprijin și un element indispensabil asigurării continuității activităților umane, demonstrând nevoia din ce în ce mai accentuată pentru digitalizare și pentru implementarea proiectelor tip Smart City, ce contribuie la eficientizarea activitaților de zi cu zi ale cetățenilor. Necesitatea de modernizare, de accesibilitate și de conectivitate a fost din ce în ce mai vizibilă de-a lungul acestui an, iar digitalizarea este unul dintre instrumentele care răspunde acestor nevoi!

1. Accelerarea dezvoltării tehnologiei 5G

Nevoia de conectivitate nu era una nouă înainte de izbucnirea pandemiei, însă, pe fondul epidemiologic declanșat încă din februarie 2020, conectivitatea a devenit un imperativ pentru continuitatea activităților cotidiene desfășurate de oameni. Aproape spontan, odată cu impunerea unor măsuri stricte de limitare a răspândirii virusului, s-a resimțit nevoia unei conectivități mai rapide și mai eficiente pentru derularea activităților profesionale, în special de la domiciliu. Am avut și continuăm să avem nevoie de rețelele mai bune și mai rapide pentru a putea rămâne conectați, iar una dintre soluții este tehnologia 5G. Din fericire, pandemia a facilitat și a stimulat dezvoltarea tehnologiei 5G, iar foarte multe companii de telecomunicații sunt pe drumul cel bun în ceea ce privește îndeplinirea obiectivelor lor în sfera tehnologiei 5G. Spre exemplu, în luna mai, compania Verizon a lansat un laborat virtual pentru a testa tehnologia 5G și a oferit acoperire full 5G în San Diego, California. De asemenea, compania Qualcomm a anunțat că peste 60% dintre dispozitivele pe care le-a furnizat în primul trimestru al anului aveau la bază tehnologia 5G.

La începutul lunii octombrie, Samsung și compania de telecomunicații japoneză KDDI au anunțat un parteneriat pentru a-și extinde colaborarea în domeniul tehnologiei 5G în Japonia. Prin intermediul acestei colaborări, cele două companii vor verifica și vor evalua posibilele soluții de rețea 5G pentru companii. Totul pentru a îmbunătăți productivitatea și experiența utilizatorilor lor. Samsung și KDDI vor verifica use case-urile 5G pentru întreprinderi și vor dezvolta noi modele de afaceri. Parteneriatul acestora va susține companiile în procesul de explorare a noi oportunități de business în rețelele 5G.

La începutul lunii octombrie, Nokia a anunțat că a semnat 17 noi acorduri comerciale 5G în cel de-al treilea trimestru al anului. Nokia a ajuns la 100 de contracte comerciale 5G semnate cu clienți individuali și la un total de 160 de acorduri comerciale 5G. Compania menționează că este prezentă pe „toate piețele 5G timpurii”, având un portofoliu care începe să câștige popularitate în rândul întreprinderilor. 12% dintre tranzacțiile privind produsele 5G ale companiei sunt reprezentate de întreprinderi, în calitate de clienți.

2. Big Data și analiza datelor

Companiile și instituțiile publice care nu au înțeles încă necesitatea colectării de date și utilizarea acestora pentru a lua decizii în timp real la nivelul orașelor, vor avea numeroase dezavantaje în anul 2021. Folosirea Big Data și analizarea datelor a cunoscut de-a lungul anilor o creștere graduală, însă pandemia de COVID-19 a făcut mult mai vizibilă nevoia de date pentru gestionarea situațiilor de criză și pentru adoptarea unor măsuri eficiente de către autoritățile publice.

Spre exemplu, compania Johns Hopkins și compania SAS de analiză a datelor din SUA au creat panouri de date medicale care reuneau date dintr-o multitudine de surse pentru a sprijini guvernele și companiile să ia decizii adecvate pentru protejarea cetățenilor, a angajaților și a altor părți interesate. Datele și analiza datelor sunt, de asemenea, folosite pentru a urmări persoanele cu care a luat contact un om infectat cu noul coronavirus. 

Chiar dacă datele erau colectate de numeroase companii și instituții publice într-o măsură mai mică sau mai mare și înainte de declanșarea pandemiei, criza sanitară a „forțat” și a stimulat procesul de analiză a datelor pentru a putea fi folosite în timp real în scopul adoptării unor decizii critice pentru siguranța populației. Aceste fapte ne demonstrează că investițiile în analiza datelor și în perfecționarea modului în care sunt colectate datele vor fi în continuare trenduri pentru procesul de transformare digitală.

3. Inteligența Artificială (AI) și Machine Learning – o nouă resursă a companiilor

După cum am precizat anterior, importanța datelor pentru gestionarea situațiilor de criză este deosebit de mare și va continua să fie și în viitor. Însă, datele nu ar fi atât de utile în lipsa unor tehnologii care să le analizeze. În ultimele luni, companiile au folosit din ce în ce mai mult inteligența artificială și machine learning pentru a obține diverse perspective asupra datelor pe care le colectează. Cele două tehnologii sunt importante pentru analiza datelor din cel puțin trei perspective: viteză, volum și convenabilitate.

Totodată, inteligența artificială și-a dovedit utilitatea și pe perioada carantinei la nivel global, fiind un instrument util companiilor pentru asigurarea relațiilor cu clienții. Numeroși roboți IA au fost utilizați pentru a purta conversații și pentru a menține relațiile cu clienții.

4. Extinderea dezvoltării mașinilor conectate și a dronelor

Datorită pandemiei și a nevoii de conectivitate și mobilitate, anul 2020 a fost unul al expansiunii și al dezvoltării în sfera mașinilor conectate și a utilizării dronelor pentru transport de bunuri.

La mijlocul anului în curs, companiile Mercedes și NVIDIA au anunțat un parteneriat care va facilita integrarea computerelor NVIDIA în mașini până în anul 2024. Un alt exemplu este compania Tesla ale cărei mașini și noul design al camioanelor au produs vânzări substanțiale în ciuda incertitudinilor economice.

De asemenea, dronele au fost folosite pentru comunicarea și respectarea regulilor de distanțare socială pe timpul carantinei, dar și pentru livrarea de echipamente medicale.

5. Tehnologia Blockchain

Tehnologia blockchain a fost un aliat de încredere pentru foarte multe guverne la nivel global de-a lungul acestui an. În aprilie 2020, Departamentul de Securitate Națională, SUA a numit tehnologia blockchain ca fiind una esențială în lupta împotriva noului coronavirus și în acțiunile de redresare a economiei.

Lanțurile de aprovizionare la nivel global au fost afectate de contextul epidemiologic declanșat. Tehnologia blockchain are potențialul de a contribui la funcționarea adecvată a acestor lanțuri de aprovizionare prin procesarea și verificarea tranzacțiilor într-un mod rapid. Domeniul economic poate fi principalul catalizator pentru a face din tehnologia blockchain un accesoriu esențial în toate domeniile de activitate, ce permite continuarea firească a activităților în situații de criză.

6. Cloud computing – o tehnologie esențială pentru accelerarea transformării digitale

Piața pentru serviciile de cloud computing a crescut semnificativ de-a lungul ultimilor zece ani, însă pandemia de coronavirus i-a oferit acestei industrii o nouă relevanță. Majoritatea companiilor și instituțiilor publice lucrează în mediul online, în regim de telemuncă, iar continuarea acestei practici aduce cu sine noi provocări. Educația digitală și telemedicina sunt două dintre industriile care au prins și continuă să prindă amploare în contextul epidemiologic actual.

Pe acest fundal, o infrastructură consolidată de cloud computing este un element vital al operațiunilor pe care le desfășoară companiile. Pentru a accelera transformarea digitală, orice organizație se poate orienta către următoarele trei aspecte cu privire la cloud computing:

  • Stocare: în mod ideal, orice organizație trebuie să gestioneze zilnic cantități mari de date. Însă, costurile pentru crearea și menținerea tuturor echipamentelor hardware și software necesare pentru a pune în funcțiune o astfel de infrastructură pot fi mari. Dar, folosirea serverelor virtuale poate contribui la economisirea resurselor.

  • Resursele computaționale: pentru că este nevoie de posibilitatea de a derula și de a gestiona activități de oriunde și în orice moment, resursele computaționale sunt o necesitate. Un model ideal este acela în care există infrastructuri independente pentru fiecare activitate/proiect, care pot să permită sinergia între mai multe activități.

  • Scalabilitatea: flexibilitatea este un lucru necesar pentru orice organizație, fie ea publică sau privată, iar adaptarea în procesul de transformare digitală este un „must”.