Una dintre posibilele modalități de transport ale viitorului, tehnologia Hyperloop, înregistrează progrese în dezvoltarea și implementarea sa în orașele inteligente. La nivel internațional, sunt din ce în ce în mai multe inițiative de testare care pun în lumină noi aspecte cu privire la această tehnologie de transport. Cât de benefică va fi această tehnologie pentru orașele inteligente? Va deveni aceasta unul dintre principalele mijloace de transport ale viitoarelor orașe inteligente?

Hyperloop în Europa

Compania spaniolă Zeleros este principalul actor și lider în dezvoltarea tehnologiei hyperloop în Europa. Compania a anunțat deja câteva linii de transport între orașele din Europa. Una dintre linii, care urmează să lege Parisul (Franța) și Berlinul (Germania), promite o călătorie de aproximativ 90 de minute. A doua linie este între Lisabona (Portugalia) și Madrid (Spania), și estimează o călătorie de o oră. A treia este între orașele Roma (Italia) și Nisa (Franța) și va fi parcursă tot într-o oră, iar cea din urmă, între Londra (UK) și Edinburgh (UK), ar urma să fie străbătută în mai puțin de o oră.

Hyperloop-ul va transporta pasageri la o viteză de 1.000 km/h în interiorul unor tuburi de joasă presiune. Va funcționa exclusiv pe energie electrică, contribuind astfel la atingerea obiectivului de a reduce emisiile de carbon. Pentru a avansa în dezvoltarea tehnologiei hyperloop, compania Zeleros a încheiat mai multe colaborări pentru finanțare în valoare de 7 milioane de euro. O astfel de finanțare va permite companiei să demonstreze funcționalitatea tehnologiei hyperloop la nivel comercial.

Compania va pune bazele unui Centru European de Dezvoltare a Tehnologiei Hyperloop în Spania care se va lansa cel mai probabil în 2021, iar tehnologia va fi cel mai probabil folosită în realitate în 2022. Centrul va consta în 3 km de pistă de testare pentru a demonstra eficacitatea tehnologiilor companiei Zeleros la viteze mari. Pentru a obține susținere, compania intenționează să se asocieze cu organizații internaționale din diferite domenii precum căi ferate, aeronautică, electrificări sau infrastructură de transport.

Astfel de colaborări vor permite dezvoltarea unei infrastructuri pentru transportul pe baza tehnologiei hyperloop în Europa, dar și în afara Europei. Proiectul de hyperloop al companiei Zeleros este diferit față de restul proiectelor de acest gen din lume. În primul rând, proiectul companiei se concentrează pe reducerea costurilor cu infrastructura și cu mentenanța. Iar în al doilea rând, tehnologia companiei intenționează să permită propulsia aerodinamică în interiorul vehiculului.

Hyperloop – parte a transportului multimodal

Dezvoltatorul olandez de tehnologie Hyperloop Hardt Hyperloop, împreună cu Aeroportul Schiphol din Amsterdam și alți parteneri au realizat o cercetare comună privind hyperloop-ul. Studiul arată cum sistemul de transport hyperloop poate susține dezvoltarea și transformarea aeroportului într-un hub multimodal durabil. Cercetarea arată modul în care sistemul de transport hyperloop poate fi un nou mod durabil de transport la viteze mari și arată modul în care poate înlocui anumite călătorii scurte cu avionul. Potrivit proiectelor Hardt, până în 2050, peste 73 de milioane de pasageri vor zbura între orașele mari de pe acest aeroport. 

Potrivit estimărilor, hyperloop-ul ar avea o capacitate de a transporta 12,5 milioane dintre acești pasageri. În plus, pentru că va reduce numărul de zboruri pe distanțe scurte, tehnologia hyperloop va stimula potențialul de dezvoltare ca un hub central al Aeroportului Schiphol în Europa.

Cu o astfel de nouă rețea de transport, Hardt intenționează să pună bazele unui nou sistem de transport la cerere și accesibil. Acest sistem va permite oamenilor să călătorească pe distanțe lungi într-un timp scurt fără a contribui la eliberarea emisiilor de carbon în aer. Compania Hardt inițiază, de asemenea, discuții cu alte autorități și companii pentru a se asigura că tehnologia hyperloop va pune bazele unui sistem rapid de transport în Europa.

Beneficiile tehnologiei hyperloop pentru comunitățile urbane post-COVID-19

Compania Virgin Hyperloop One (VHO) din SUA arată cum acest viitor sistem de transport este ideal pentru perioada post-COVID-19. Directorul companiei pentru Experiența Pasagerilor, Sara Luchian, subliniază că sistemul de transport hyperloop nu permite timpi de așteptare, întrucât călătoria are loc printr-un tub închis și permite mai mult spațiu, împiedicând aglomerarea.

De asemenea, capsulele în care are loc transportul pot fi ajustate în proporție de 100% pentru a transporta între 16 și 28 de pasageri. Tuburile pot fi configurate pentru orice fel de transport, inclusiv transport de marfă. În ceea ce privește acest sistem de transport, totul este automatizat, iar contactul uman în timpul călătoriei cât și după este limitat. De asemenea, se vehiculează introducerea unor tehnologii contactless, de recunoaștere faciale și de scanare termică. Sistemul de transport va beneficia și de suprafețe antibacteriene din cupru și argint pentru a distruge patogenii, iar luminile ultraviolete vor steriliza toaletele. Aceste aspecte fac din acest sistem de transport unul potrivit pentru era post-COVID-19.

În octombrie 2021, în cadrul evenimentului Dubai World`s Fair, va fi lansat un prototip de capsulă cu caracteristicile menționate anterior. Iar utilizarea pentru prima data a tehnologiei în transportul comun este programată pentru anul 2030.