În cadrul activității noastre din ultimii 4-5 ani, am promovat proiectele și progresele făcute de comunitățile creativ-inteligente din România, care înregistrează un adevărat succes în prezent și ale căror viitor este promițător. Una dintre cele mai SMART comunități inteligente din România este cea a Sectorului 4 din București, singura comunitate „paperless” din țară și care se află printre cele mai digitalizate comunități SMART. Pentru a obține cât mai multe informații și detalii despre succesul înregistrat de Sectorul 4 în procesul de implementare a proiectelor de tip Smart City, am realizat un interviu cu primarul Sectorului 4, Daniel Băluță.
ARSC: Ce înseamnă la nivelul primăriei Sectorului 4 conceptul de Smart City?
Daniel Băluță: Din punctul meu de vedere, Smart City este un concept integrat, care are legătură cu oamenii inteligenți, aflați într-o comunitate inteligentă, aflați într-un oraș inteligent. Acest concept are un singur beneficiar – omul. Toate lucrurile smart pe care le creăm, le creăm pentru oameni, pentru a le face viața mai bună, mai ușoară și mult mai sigură.
ARSC: Ce a însemnat școala online pe perioada pandemiei? Ce înseamnă Smart School ca parte integrantă a verticalei Smart Living? Cum s-a pregătit Primăria Sectorului 4 pentru începerea activității didactice post-pandemie a claselor a VIII-a și a XII-a, dar și pentru ce va însemna procesul educațional de acum înainte?
Daniel Băluță: Pregătirea pentru începerea cursurilor a fost una extrem de minuțioasă. Noi am început demersurile cu o lună înainte. Împreună cu colegii specializați pe disciplinele de epidemiologie, am reușit să creăm corect circuitele de intrare în școli, am reușit să montăm pentru majoritatea școlilor generale din sector tunele de dezinfecție. Am creat această posibilitate de a păstra distanța personală. Am reușit să avem pentru fiecare unitate școlară termoscannere, dezinfectanți, măști. Finalmente, toți copii care au venit la pregătire au avut parte de o incintă sigură, nu le-a lipsit absolut nimic, iar orele s-au desfășurat în condiții de maximă siguranță, astfel încât niciun copil să nu aibă sănătatea pusă în pericol.
ARSC: Din ce în ce mai multe comunități se îndreaptă către acest concept de Smart Communities, la nivel național. Care sunt primii pași pe care ar trebui să îi facă primarul unei localități atunci când își propune să pornească împreună cu comunitatea sa călătoria spre un Smart City?
Daniel Băluță: Primul lucru pe care l-am făcut în anul 2016, în luna iulie, a fost o cercetare sociologică, prin intermediul căreia am dorit să descopăr prioritățile comunității mele. Nu am hotărât eu în numele cetățenilor, ci ei înșiși au luat deciziile. Toate propunerile ce au îndeplinit un procentaj de peste 75% au rezultat în proiecte implementate. Spre exemplu, cetățenii au decis să ne ocupăm de partea de infrastructură. 75% dintre cetățenii Sectorului 4 și-au dorit să lucrăm pentru lărgirea Șoselei Turnu Măgurele, a Străzii Luică și a Șoselei Berceni, obiective pe care le-am realizat. Oamenii și-au dorit modernizarea acestora, iluminat inteligent și sensuri giratorii. Peste 80% au considerat că este o prioritate generarea de noi locuri de parcare, iar acest lucru a fost realizat. Oamenii au dorit ca inima Sectorului 4, Piața Sudului, să se transforme radical, să devină un epicentru al dezvoltării, ceea ce s-a întâmplat. Lucrurile au fost făcut împreună cu oamenii. De aceea, oamenii inteligenți stau la baza unui oraș inteligent, de fiecare dată. Așadar, numai prin consultarea oamenilor se pot genera proiecte corecte și utile pentru comunitate. Al doilea lucru pe care toți ar trebui să îl facem este acela de a studia. Am fost de mai multe ori la Barcelona, la expozițiile de profil bianuale, am reușit să obțin foarte multe informații și date și să identific modul în care se realizează parcările modulare, ce înseamnă automatizările pentru parcări sau ce înseamnă platformele de comunicare cu cetățenii. Cu ajutorul oamenilor extrem de bine pregătiți din cadrul primăriei, am reușit să implementăm aceste tehnologii în Sectorul 4, în funcție de lucrurile pe care cetățenii le-au solicitat. Astfel, avem nevoie de două lucruri: 1) consultarea cu oamenii și 2) nevoia de a fi conectați la ultimele noutăți tehnologice și de a apela la profesioniști în domeniu.
ARSC: Considerați că Sectorul 4 este un sector SMART?
Daniel Băluță: Cu certitudine, pe anumite tronsoane, Sectorul 4 este un sector SMART. Suntem, la fel ca întreaga infrastructură Smart din România, la începutul unui drum. În Sectorul 4 am făcut niște pași „uriași”. În ceea ce privește interacțiunea cu cetățenii, discutăm astăzi de un sistem mult evoluat, care, cu certitudine, în maximum 1 an de zile, va permite cetățenilor să își rezolve toate problemele de acasă. Reușim să eliminăm schimburile de documente, „hârtiile” și birocrația. Obiectivul pe care îl avem este acela de a deveni „paperless”. Spre exemplu, autorizația de funcționare sau certificatul de urbanism le primim acasă pe e-mail, prin semnătură electronică. Am prioritizat interacțiunea cu cetățenii, fiind un obiectiv principal de pe lista de cerințe ale acestora.
ARSC: La nivelul administrației Sectorului 4, ce efecte a generat pandemia de COVID-19 din punct de vedere economic și care credeți că vor fi repercusiunile pe viitor?
Daniel Băluță: Cred că Sectorul 4 va fi beneficiarul eforturilor făcute în ultimii 4 ani. Consider că polul de interes, la nivelul municipiului București, va fi îndreptat către Sectorul 4, grație infrastructurii pe care am pus-o la dispoziție și a logisticii pe care o avem în acest moment. Astfel, pentru Sectorul 4, pandemia va influența într-un sens constructiv, din punct de vedere economic, investițiile. Chiar și în timpul acestei pandemii, investitorii din Sectorul 4, care realizează clădiri de birouri și-au continuat investiții în valoare de 60-70 de milioane de euro. Acest aspect denotă încrederea crescută pe care aceștia o au în ecosistemul creat în Sectorul 4. Cât despre bugetul Sectorului 4, a fost și este cel mai mic în comparație cu celelalte sectoare ale capitalei. Acest lucru nu ne-a împiedicat să atragem 100 de milioane de euro din fonduri europene. Avem proiecte depuse în valoare de 500 de milioane de euro, care, prin intermediul profesioniștilor, am încrederea că vor fi finanțate și valorificate ca atare. Astfel, nivelul de dezvoltare al Sectorului 4 va crește exponențial, așa cum s-a întâmplat și până în acest moment.
ARSC: Ce proiecte tip Smart City au fost implementate sau se află în curs de implementare la nivelul Sectorului 4? Ce presupune proiectul Smart City Sector 4?
Daniel Băluță: Încă din anul 2016, am avut următoarele priorități: școala, strada, spitalul, toate reunite în conceptul de comunitate. În primul rând, în Sectorul 4 s-a schimbat în mod radical infrastructura. Din partea de nord până în sud, se merge fără probleme, pe 4 benzi. De exemplu, timpii de așteptare pe Șoseaua Berceni s-au redus de la 40 de minute la 20 de minute. De asemenea, pe aceste trasee, la fiecare stație de metrou (cu o singură excepție), am construit parcări Park & Ride. Avem cea mai mare parcare din România, o parcare verde (600 de tei plantați), cu suprafață de 2,6 hectare și o capacitate de 755 de mașini – parcarea de la Palatul Copiilor. Avem 20.000 de locuri de parcare noi, construite în sector. Investițiile pentru crearea parcărilor au avut un impact mare asupra mediului de afaceri. Treptat, am avut din ce în ce mai mulți agenți economici puternici care au venit să investească în Sectorul 4, iar cei deja prezenți în sector și-au dublat capacitățile de producție. Unul dintre cei mai mari investitori este compania Can Pack, a doua cea mai mare companie care produce doze de aluminiu din lume. În ultimii ani, a avut investiții de peste 60 de milioane de euro. Astăzi, avem o investiție de 60 de milioane de euro pe Calea Șerban Vodă. Astfel, efectele negative ale acestei pandemii sunt estompate de investițiile pe care le-am făcut și de atractivitatea pe care o are Sectorul 4 pentru investiții.
ARSC: Ce presupun proiectele Piața Sudului și Piața Progresul, unde ați încercat să revoluționați conceptul de „piață urbană”?
Daniel Băluță: Putem spune că astăzi Sectorul 4 se mândrește cu cele mai frumoase două piețe agroalimentare din România și poate chiar printre cele mai frumoase din Europa. Atât în Piața Progresul, cât și în Piața Sudului am generat un nou standard pentru tot ceea ce înseamnă comerț de profil în interiorul Bucureștiului. Tocmai pentru că am pus în centrul activității noastre omul, le-am oferit cetățenilor cele mai bune condiții. Ne-am gândit că aceste spații trebuie să aibă și o componentă estetică și, nefiind preocupați de componenta economică a acestei activități, am generat spații plăcute, generoase, am atras multinaționale (McDonald’s, Burger King). Ne-am dorit să transparentizăm și să asigurăm accesul liber la standurile expoziționale pe care oamenii le vor avea în interiorul piețelor. Ca element de noutate, din data de 10 iunie, avem implementat și un sistem electronic de distribuție al tarabelor. Această transparență va crește gradul de confort atât al comercianților, cât și al cetățenilor.
ARSC: În ce stadiu se află proiectul de extindere a liniei de metrou, prin crearea unei noi stații?
Daniel Băluță: Acest proiect este în derulare. În 15 mai 2020 a început ultima etapă a proiectului, aceea a proiectării și a execuției. Proiectul s-a derulat în paralel cu obținerea finanțării, iar solicitarea pentru 85% din valoarea totală a proiectului de 45 de milioane de euro către POIM va fi depusă. Proiectul are 1,7 km de linie de metrou dublă, are o stație de metrou și include o parcare „Park & Ride” de 5000 de mp.
ARSC: Ce înseamnă tehnologiile pentru siguranța spațiilor urbane (în condițiile creșterii infracționalității pe perioada pandemiei) și cum intenționează Sectorul 4 să o folosească?
Daniel Băluță: În primul rând, în Sectorul 4, datorită proiectelor smart implementate în fiecare an din 2016, infracționalitatea a scăzut cu 25%, conform datelor Poliției Române.
Astăzi, Sectorul 4 este cel mai sigur sector din municipiul București, cu o rată a infracționalității substanțial mai mică față de celelalte sectoare, în ciuda faptului că încă nu avem un sistem centralizat și integrat de monitorizare. Implementarea acestui sistem este următoarea etapă de dezvoltare a Sectorului 4, iar în următorii 2 ani nu va exista niciun colț al Sectorului 4 care să nu fie monitorizat video. Vom dezvolta propria rețea de fibră optică pe care o vom implementa la nivelul Sectorului 4, nu numai pe bulevarde, cât mai ales între blocuri.
ARSC: Care sunt prioritățile de investiții în perioada următoare? Ce urmează pentru Sectorul 4?
Daniel Băluță: Pentru Sectorul 4, urmează o regenerare urbană profundă. În luna iulie, vom inaugura Centrul de Arși, Unitatea de Primiri Urgențe și am dat deja drumul construcției unei unități de pompieri și ambulanțe. Dezvoltarea Sectorului 4 nu a fost posibilă fără descentralizare. Primăria Municipiului București a delegat foarte multe dintre sarcinile care îi reveneau la nivelul Sectorului 4. Acest model a funcționat. Parcările, lărgirile de bulevarde sau proiectele de sănătate nu ar fi fost posibile fără această descentralizare. Viitorul stă în baza descentralizării, este singura soluție pentru a obține rezultate.