Smart City Magazine: Ce înseamnă pentru omul de afaceri Mohammad Murad conceptul Smart City?
Mohammad Murad: Înseamnă viitorul! Ca să fiu sincer, în fiecare zi am de învățat, cu toate că am ceva experiență în business. Știu asta încă de mic. Aș descrie în câteva cuvinte conceptul astfel: dezvoltare durabilă, inteligentă, în pas cu tehnologia. Eu mi-o imaginez ca un motor. Dacă vrei să ajungi la această performanță trebuie ca fiecare piesă să fie pusă la
locul ei, să se îmbine elementele perfect, să fie în cea mai bună condiție. Ei, pentru asta ai nevoie de afaceri SMART, de oameni capabili, de o societate civilă deșteaptă, de administrații SMART. Dacă toate acestea colaborează orice localitate poate ajunge Smart City. Ca să vă explic. Nu poți construi o afacere profitabilă fără să te implici. Ca patron trebuie să știi tot ce mișcă în firma ta. Sigur că delegi sarcini, dar dacă nu cunoști tu, nu stai să vezi cu ochii tăi cum se face un plan, cum se construiește, nu verifici dacă angajații își fac sau nu treaba, nu identifici probleme și nu ai soluții, riști să ajungi la faliment foarte ușor. Mai ales dacă ai o afacere în turism, pe litoral. Practic ai un singur sezon la dispoziție să faci profit. Restul timpului, dacă vrei să oferi servicii de calitate și să faci și bani, trebuie să menții sau să îmbunătățești. Să nu credeți că nu e o muncă constantă. Pentru că tu trebuie să te asiguri că omul e mulțumit și atunci clientul o să-și dorească să revină sau o să te recomande altora. Dacă același lucru s-ar face și în administrațiile locale, în cele centrale, dacă societatea civilă s-ar implica, s-ar vedea imediat progresul dezvoltării.
Smart City Magazine: Ce sfat le dați oamenilor de afaceri aflați la început de drum și ce ar trebui să facă cei care deja au business-uri pentru a se dezvolta?
Mohammad Murad: E foarte greu să începi o afacere de la zero. Din experiența mea, în special în domeniul hotelier, am învățat că nu e suficient doar să ai bani, e nevoie și de puțin ajutor. Cred că afaceriștii la început de drum, chiar și cei cu experiență, au nevoie de sprijin nu doar de la familie, colegi și așa mai departe. Au nevoie și de susținere și încurajare de la stat, chiar de la autoritățile locale. Cum? E foarte simplu! Pentru început, prin reduceri aplicate la plata taxelor, pentru o perioadă, și simplificarea procedurilor birocratice care țin de avize, documentații etc. Business-urile s-ar dezvolta mai repede și mai sigur, pe modelul celor din străinătate. Tot timpul am spus familiei și angajaților mei că cel mai la îndemână mod de a rezolva probleme e comunicarea. Iar comunicarea trebuie să se facă repede și eficient. În plus, mai e ceva important de menționat, dacă ai un nou business e dificil să te pui pe picioare când ai controale peste controale. Să nu mă înțelegeți greșit! Sunt necesare, mai ales în domeniul alimentației, al HoReCa, turismului etc. Însă sunt multe verificări în ceea ce privește actele care se pot face online, că tot vorbim de Smart City. O afacere SMART poate transmite inspectorilor, periodic, rapoarte privind modificări sau dovezi ale unor avize primite, fără să fie necesară prezența fizică a unui inspector. Pe scurt, ceea ce vreau să spun e că lucrurile pot fi făcute mai organizat. Dacă facem afaceri SMART, acestea pot fi un model pentru administrații.
Smart City Magazine: La ce capitol mai au de lucrat administrațiile și mediul de afaceri pentru a implementa cu success conceptele Smart City?
Mohammad Murad: Să știți că acest parteneriat între administrațiile locale sau centrale și
mediul de afaceri este foarte important, în special în turism. Știți de ce? Pentru că investițiile autohtone ale administrațiilor pot sprijini business-urile în primul rând prin punerea la dispoziție a infrastructurii. Degeaba ai un hotel luxos de 5 stele dacă clienții trebuie să evite sute de gropi ca să ajungă la tine cu mașina, degeaba plătesc vacanțe dacă nu au și un alt mijloc de transport care să-i aducă la tine, dacă nici măcar nu au gara în apropiere. Cum e în străinătate, unde mulți oameni merg cu trenul în concediu și le place
să ia autobuzul prin orașe sau stațiuni pentru a vizita punctele de atracție turistică. Ori, cu cât ai mai mulți turiști cu atât economia locală se dezvoltă. Acesta este doar un exemplu. Conceptul Smart City, după părerea mea, trebuie să funcționeze peste tot, dar nu are cum
să fie eficient dacă orice proiect de acest gen rămâne doar pe hârtie. Sigur, ca să se ajungă la fapte e nevoie de consultări, făcute în permanență, de investiții. Eu cred că dacă ai afaceri de succes, ai administrații de succes și o economie sănătoasă.
Smart City Magazine: Dacă ar fi să recomandați unui om de afaceri o nișă în domeniul turismului în care să investească, care ar fi aceasta?
Mohammad Murad: Turismul balnear. Știu că România a stat bine la acest capitol înainte ‘90. De atunci și până acum, puțini au riscat să investească în acestă zonă. E păcat! Eu țin mult la tradiție și mă întristează că puțini încearcă ceva nou, bazat pe ceva vechi. Ce-i drept, e nevoie și de o încurajare în acest sens din partea autorităților locale. Pentru că sunt zone unde spațiile necesare există, dar ca să le cumperi durează o veșnicie. Acte peste acte, dosare….Doar că nimeni nu se gândește că turismul balnear ar putea prelungi perioada de funcționare a businessul într-un an. Adică, în loc să facă profit 3 luni pe an,
pot să facă 6 luni pe an. Și dacă afacerile de acest fel sunt profitabile, economiile locale nu au cum să nu se dezvolte și ele, în paralel.