Raul Apostoiu, Consilier Local – Primăria Municipiului Sibiu
Mobilitate urbană SMART pe liniile de cale ferată neelectrificate
Traficul tot mai aglomerat din zonele urbane dezvoltate, precum și nevoia de adaptare la schimbările climatice au produs inovații ale mijloacelor de transport pe calea ferată pentru a veni în întâmpinarea cerințelor de mobilitate ale locuitorilor.
“Tram-Train” (Tramvaiul-Tren) reprezintă un mijloc de transport care devine tot mai popular pe plan mondial datorită beneficiilor pe care le oferă. Combinația dintre tramvai și tren reprezintă o soluție inovativă, dar și inteligentă la problemele amintite.
Fiindcă vorbim de transport electric fără catenară, “Tram-Train”-ul este propulsat de motoare electrice alimentate de acumulatori și supercapacitori, făcând posibilă operarea pe liniile de cale ferată sau pe liniile industriale neelectrificate (fără liniile superioare de alimentare – CatFree).
Beneficii ale sistemelor de transport tramvai- tren electric alimentat cu baterii/supercapacitori:
-
Comparativ cu autobuzele, Tram-Train-urile transporta un număr semnificativ mai mare de persoane și într-un mod mult mai rapid, pe călătorii mai scurte, datorită faptului că nu folosesc arterele auto congestionate ale orașelor. Acestea pot reduce traficul auto cu până la 14%.
-
Tram-Train-urile sunt o soluție de transport nepoluant. Călătoria cu mașina personală produce de peste trei ori mai mult CO2 decât călătoria cu tramvaiul.
-
Tram-Train-urile transformă orașele în locuri mai frumoase unde vrei să trăiești, sunt liniștite și sigure. 4. Tram-Train-urile îmbunătățesc imaginea unui oraș și contribuie la regenerarea economică. Acestea stimulează atragerea de noi afaceri, turiști și ajută oamenii să acceseze locuri de muncă și servicii.
-
Aceste sisteme pot funcționa pe liniile de tramvai existente în centrul orașului sau pe liniile de marfă dezafectate, evitând necesitatea unei noi infrastructuri.
-
Deoarece sunt ușoare, sistemele oferă avantaje față de șina grea, costuri de operare și întreținere a infrastructurii mai mici și un consum de energie redus.
-
Noile stații pot fi adăugate la rutele de transport fără a crește timpul de călătorie de la un capăt la celălalt, deoarece tramvaiele au o accelerare/ decelerare mai bună decât calea ferată obișnuită.
-
Sistemul de stocare cu supercapacitori necesită timpi de reîncărcare mici în stații (între 30 de secunde – 1 minut), oferind o autonomie de până la 3 km până la următoarea stație. Practic tramvaiul circulă de la o stație la alta cu energia electrică încărcată în stația precedenta.
-
În scopul reducerii consumului de energie electrică pentru tracțiune, vehiculele achiziționate vor fi dotate cu echipamente pentru recuperarea energiei de frânare. Energia se încarcă în supercapacitori la frânare și se generează la următorul demaraj.
-
Consum redus de energie (de exemplu sistemul bazat pe supercapacitori permite o reducere cu 20% a consumului datorită recuperării energiei de frânare). Pe termen lung, vor exista economii importante la costuri de operare.