Smart Mobility – Transportul aerian urban
Florin Codruț Nemțanu
Problemele legate de traficul în spațiul urban sunt din ce în ce mai greu de rezolvat și soluțiile nu reușesc să facă față provocărilor generate de dinamica și dezvoltarea accelerată a zonelor urbane.
Deschiderea spațiului aerian urban și integrarea dronelor în sistemul de transport urban este una dintre soluțiilor des uzitate în ultima vreme. Marii actori din domeniul transportului aerian caută în acest moment căi pentru dezvoltarea acestei componente a sistemului de transport urban (https://www.airbus.com/en/innovation/zero-emission/urban-air-mobility – mobilitatea aeriană urbană ca una dintre posibilele componente ale sistemului de transport urban poate răspunde celor două mari provocări – reducerea impactului asupra mediului și asigurarea unui nivel de mobilitate care să susțină dezvoltarea sustenabilă a sistemului de transport urban).
Taxiurile aeriene și dronele de marfă sunt în opinia Roland Berger (https://www.rolandberger.com/en/Insights/Global-Topics/Urban-Air-Mobility/) cele două componente ale transportului aerian care vor revoluționa transportul viitorului. Orașe precum Dubai, Singapore și Los Angeles au experimentat deja aceste soluții și rezultatele sunt extrem de promițătoare.
Agenția europeană a siguranței aviatice EASA (https://www.easa.europa.eu/domains/urban-air-mobility-uam), pe baza studiului comandat către companiile Arup Sound Lab și McKinsey&Company, estimează o perioadă de 3-5 ani până când mobilitatea aeriană urbană va fi o realitate, estimarea fiind susținută de proiectele deja implementate sau în curs de implementare (de ex. Aurora – https://aurora-uam.eu/, AiRMOUR – https://airmour.eu/, Assured UAM – https://assured-uam.eu/).
Toate acestea creează contextul unei analize tri-dimensionale a traficului (trafic 3D) și transportului la nivel urban și integrarea multi modală și multi-dimensională a soluțiilor de transport. Această a treia dimensiune este importantă prin prisma integrării fizice/spațiale și operaționale a modurilor de transport și alocarea resurselor de transport în spațiul urban.
UTM (Unmanned Aircraft System Traffic Management) sistemul de management al traficului de drone (UAV – Unmanned Aerial Vehicle) este un ecosistem pentru operarea acestui tip de vehicule (fără pilot la bord) care este separat de sistemul ATM (air traffic management) dar este complementar cu acesta, după cum îl definește FAA (Federal Aviation Administration) din Statele Unite (https://www.faa.gov/uas/research_development/traffic_management/).
Sistemele de management al traficului 3D trebuie să permită integrarea traficului terestru cu cel aerian și să asigure accesul vehiculelor la terminalele intermodale. Această integrare poate fi văzută la mai multe niveluri:
- Integrare informațională – schimbul de informații dintre modurile de transport terestre și cele aeriene.
- Integrare funcțională – prin implementarea unor funcționalități care pot fi acoperite de ambele categorii de moduri de transport.
- Integrare la nivel de serviciu – prin asigurarea unor transporturi multi-modale de mărfuri și pasageri.
- Integrare la nivel urban – prin integrarea serviciilor/sistemelor de transport cu celelalte sisteme/funcțiuni urbane.
Ca primă abordare în rezolvarea problemelor și provocărilor generate de gestionarea traficului 3D se recomandă multiplexarea în timp și spațiu (alocarea unor sloturi de timp pentru serviciile care cer aceleași resurse ale spațiului urban și alocarea unor straturi spațiale care să permită utilizarea, pe verticală, a resurselor din zona urbană).
În concluzie, dezvoltarea sistemului de transport urban pe verticală (a treia dimensiune) constituie una dintre cele mai interesante abordări și, în același timp, o sursă de provocări pentru traficul urban, integrarea modală și managementul traficului și resurselor din spațiul urban.