Există mult entuziasm în jurul combustibililor sintetici. Alegerea unei mașini cu motor cu combustie internă (ICE) care funcționează cu combustibili sintetici va deveni o alternativă la cumpărarea unui vehicul electric?
În teorie, combustibilii sintetici par o idee grozavă: combustibilii sintetici sunt neutri din punct de vedere al carbonului, deoarece nu emit CO2 nou în atmosferă, ar putea fi cu până la 85% mai curați în comparație cu combustibilii obișnuiți și, cel mai important, având în vedere cifrele a mașinilor cu motor ICE din întreaga lume – schimbarea tipului de combustibil pare o alternativă mai ușoară și mai rezonabilă pentru a-i face pe toți să cumpere un vehicul electric.
Dar, combustibilii sintetici sunt o soluție curată și durabilă?
Cum sunt fabricați combustibilii sintetici?
„Ingredientele” pentru combustibilii sintetici sunt destul de simpli: hidrogen și CO2. Cel mai simplu și mai curat mod de a extrage hidrogenul este prin separarea acestuia de oxigen în mașini speciale numite electrolizoare în timp ce alte utilaje de captare a carbonului colectează CO2 din aer. Hidrogenul și CO2 împreună produc metanol sintetic și apă. Metanolul sintetic trece apoi într-o prelucrare ulterioară care îl transformă în motorină; ar putea fi, de asemenea, transformat în amestecul potrivit de hidrocarburi pentru benzină.
Pentru a finaliza acest proces foarte complicat avem nevoie de mașini care funcționează toată ziua alimentate – evident – cu energie electrică. Pentru a evita emisia de CO2 în plus, în timp ce se încearcă producerea de combustibil curat, electricitatea ar trebui să provină numai din surse regenerabile de energie.
Cine ”face push” pentru combustibilii sintetici
Există mai mulți jucători din industrie care fac presiuni pentru combustibili sintetici: startup-uri, companii petroliere dar și mărci de mașini printre care Porsche și Mazda.
Mazda a fost primul producător auto care s-a alăturat alianței E-Fuel, o organizație care promovează utilizarea combustibililor sintetici. Brandul japonez crede că în viitor mașinile și vehiculele electrice alimentate cu ICE vor coexista datorită acestor noi tipuri de combustibili.
Porsche a investit într-o nouă unitate în Chile. Chile este locul perfect pentru a produce combustibili sintetici curați: țara are o mulțime de surse regenerabile de energie. Porsche va începe să producă acolo combustibilul său sintetic neutru din carbon în 2022 și îl va folosi pentru sporturile cu motor. Porsche SuperCup 2022 va fi prima serie care rulează pe combustibili sintetici.
De ce Porsche și Mazda investesc în combustibili sintetici, chiar dacă ambele mărci vând deja vehicule electrice?
Există mai multe motive: dar dacă te gândești la cele mai reprezentative modele ale acestor mărci – Porsche 911, Mazda Miata și Seria RX – s-ar putea să ai câteva răspunsuri.
Viitoarele generații de 911, Miata și RX vor fi foarte diferite dacă vor fi transformate în vehicule electrice. S-ar putea să piardă unele dintre caracteristicile care le-au făcut iconice: designul Porsche 911 și motorul cu șase cilindri (flat-six engine), designul Mazda Miata și motoarele rotative ale RX. Pot ambele mărci să-și asume riscul de a renunța la toate acestea pentru a deveni complet electrice?
Nu este vorba că Porsche și Mazda sunt „petrolheads” sau „obsedați” de motoarele cu ardere internă, ci despre protejarea identității mărcilor și, de asemenea, a forței de muncă. Singura soluție pentru a reduce emisiile fără a lansa mai multe vehicule electrice este utilizarea combustibililor sintetici.
De ce mașinile electrice par a fi o opțiune mai bună
Deși mașinile reprezintă doar o parte mai mică din emisiile din transportul global – aviația sau navele de marfă poluează mult mai mult – nu putem subestima impactul asupra mediului pe care îl avem de fiecare dată când conducem.
Cifrele sunt de fapt destul de șocante: când conducem, fiecare litru de benzină produce 2,37 kilograme de CO2; 2,72 kilograme dacă conduceți o mașină diesel.
Încercați să calculați cât combustibil ardeți în fiecare an (vă rog să faceți acest calcul) pentru a înțelege câte tone de CO2 emiteți, este înfricoșător!
Oamenii vă vor spune că, dacă vă încărcați vehiculul electric cu energie electrică care provine din surse de energie neregenerabile, tot dăunați mediului.
Acest lucru este doar parțial adevărat: odată ce ți-ai încărcat mașina, nu mai emiteți CO2, spre deosebire de ceea ce se întâmplă cu ICE.
Extracția, transportul și rafinarea țițeiului reprezintă între 15 și 40% din totalul emisiilor de gaze cu efect de seră provenite de la combustibilii de transport, cum ar fi benzina și motorina. Mașinile electrice nu generează aceste emisii.
Un alt motiv pentru care combustibilii sintetici nu sunt o opțiune bună este cât de complicată este producția și transportul. Puține țări din lume produc suficientă energie curată care ar putea fi folosită pentru a produce combustibili sintetici. În Chile, Porsche își propune să producă 55 de milioane de litri de combustibili sintetici în 2024 și 0,5 miliarde de litri până în 2026. Numai SUA au nevoie de 467 de miliarde de litri de combustibili pe an. Puteți vedea de ce nu va fi niciodată suficient combustibil sintetic pentru toată lumea.
Concluzie: Motorul cu ardere internă este aici pentru a rămâne… în weekend!
Combustibilii sintetici par o opțiune grozavă, totuși, nu vor fi niciodată suficienti pentru a furniza cele 1,5 miliarde de mașini alimentate cu ICE în prezent pe străzile noastre. Probabil că ar fi mai ideale și pentru alte sectoare precum aviația sau agricultura.
Imaginați-vă autonomia limitată a unui avion electric sau puterea necesară unei mașini agricole care funcționează câteva ore la putere maximă cu un motor de 1.000 de cai putere. Bateriile, deocamdată, nu sunt capabile să ofere suficientă autonomie pentru aceste vehicule. Pentru ei combustibilii sintetici ar putea fi o opțiune interesantă.
Dar ce zici de mașini? Dacă ne imaginăm un viitor în care majoritatea mașinilor vor fi electrice, vor exista totuși benzinării și acești oameni vor avea nevoie de combustibili sintetici pentru a-și conduce mașinile clasice. Poate că vor fi proprietarii de vehicule electrice care, în weekend, vor să aleagă o altă călătorie.
În acest context, carburanții sintetici vor fi o opțiune grozavă, totuși, a-i considera o alternativă la vehiculele electrice este destul de dificil. Să sperăm că marile mărci de mașini vor continua să investească în vehicule electrice și să lase ICE, nișa de combustibil sintetic, micilor producători de mașini care încă pot produce mașini pentru plimbările de weekend.
Alessandro du Besse’ – Impakter