Primarul Municipiului Iași, Mihai Chirica, despre Iași Smart City și proiectele de dezvoltare ale comunității.
Viziune, implicare și devotament sunt cele trei elemente care definesc proiectul de Smart City al Municipiului Iași! Pentru a afla mai multe despre inițiativele Smart ale Primăriei Municipiului Iași și despre perspectivele de dezvoltare viitoare, am realizat un interviu cu Primarul Municipiului Iași, domnul Mihai Chirica.
Smart City Magazine: Ce înseamnă Iași Smart City în contextul pandemiei și al alegerilor locale?
Mihai Chirica: Iași Smart City înseamnă o mare provocare. În contextul alegerilor locale, intrăm într-o altă generație politică, pentru că va trebui să ne convingem electoratul printr-o serie de mecanisme pe care nu le-am avut până în momentul de față. O populație smart își va alege reprezentanții într-un mod smart, iar cei din urmă vor contribui la îmbunătățirea condițiilor de viață. Transformarea orașului Iași într-un oraș Smart, digitalizat și care să ofere cât mai multe soluții inteligente a fost o mare provocare pe toată perioada mandatului meu. Poate nu am reușit îndeplinirea 100% a acestui obiectiv, dar în mare parte am reușit să răspundem aproximativ tuturor nevoilor cetățenilor orașului Iași. Primăria Municipiului Iași a intrat de la început în provocarea pandemiei și a achiziționat și introdus rapid primele echipamente pentru învățământul la distanță. De asemenea, urmează să aducem câte un astfel de echipament în fiecare sală de curs din Iași, în total 1.300 de echipamente complete de preluare și difuzare a orelor în mediul online pentru toți cei 52.000 de elevi pe care îi are Municipiul Iași în momentul de față.
Smart City Magazine: Cum simțiți că s-a schimbat comunitatea din Iași, ca urmare a proiectelor Smart City implementate în ultimii ani? Care este nivelul de așteptare al locuitorilor în pragul alegerilor locale?
Mihai Chirica: Nivelul de așteptare a crescut foarte mult, întrucât toate soluțiile care contribuie la o viață mai bună a locuitorilor au început să fie la îndemâna unui număr din ce în ce mai mare de cetățeni, aspect care ne provoacă ca și administrație locală. Am pornit de la introducerea posibilității de a accesa online anumite servicii publice de la domiciliu și am țintit digitalizarea celei mai mari părți a serviciilor publice. De exemplu, am lansat de curând aplicația de transport public Tranzy și am analizat și modul în care reacționează cetățenii la introducerea acestei platforme. Aplicația oferă cetățenilor posibilitatea de a-și contura cel mai scurt traseu cu mijloacele de transport în comun pentru a ajunge în destinația dorită, în funcție de criterii de eficiență economică sau de timp.
Smart City Magazine: Ce include Proiectul Iași Smart City? Cum este gândit și cum ați implicat comunitatea în dezvoltarea orașului Iași?
Mihai Chirica: Unul dintre cele mai recente proiecte în direcția Smart pe care îl derulăm este ”Iași Smart District”, o zonă de aproximativ 148 de ha unde va fi dezvoltat un cartier pe baza elementelor inovatoare, astfel încât acest proiect să poată fi replicat oriunde în țară și în lume. Zona va avea un profil bazat pe ultimele tehnologii, întrucât se va dezvolta Spitalul Regional de Urgență Iași care va fi „miezul” proiectului ”Iași Smart District”. Prin acesta, va fi posibilă crearea unei comunități de cercetare, inovare și transfer tehnologic în domeniul inteligenței artificiale și în domeniul medical, dar și implementarea tuturor serviciilor publice în manieră digitală, plecând de la apă, canalizare, transport public, iluminat public, etc. și până la case inteligente sau reorganizarea infrastructurii stradale.
Smart City Magazine: Care sunt perspectivele de viitor cu privire la proiectele de tip Smart City ale Municipiului Iași?
Mihai Chirica: Pentru viitor, avem în vedere 17 inițiative. Una dintre acestea este „Managementul digitalizat al serviciilor de încălzire centralizată în Municipiul Iași”. Un asemenea management presupune ca fiecare cetățean să știe care este efectul asupra atmosferei a gigacaloriei pe care o consumă și cât consumă acesta în permanență, astfel încât să analizeze ce resurse financiare mai poate aloca pentru încălzirea propriei locuințe.
O altă inițiativă este Centrul Regional de Cercetare pentru Inteligență Artificială. Acesta are drept scopuri: sprijinirea start-upurilor inovative, crearea unui hub de inovare, a unui centru de date deschise, dezvoltarea de proiecte pe baza parteneriatului între companii și universități și identificarea de soluții tehnologice pentru mediul de business. Un al treilea proiect este Ambasada de Tehnologii Creativ-Inteligente. Proiectul presupune crearea unei sinergii la nivel european, pe proiecte propuse de către Comisia Europeană. În acest sens, intenționăm ca orașul Iași să fie un punct de contact. De asemenea, avem în vedere crearea unei platforme digitale, denumită „Iași Digital Mall”, al cărui scop este de a promova și de a comercializa bunuri și servicii locale.
„Iași Open Data”este un proiect pe care îl vom implementa ca și consecință a Directivei Parlamentului European 1024/2019, întrucât sectorul public are responsabilitatea de a pune la dispoziție sectorului privat date deschise, care să poată deveni un motiv de progres economic. De asemenea, Primăria Municipiul Iași vizează extinderea rețelei de WiFi, în special în zonele defavorizate care nu au putere de acoperire pentru rețelele clasice și care nu au resursele financiare să le întrețină.
”Digitalizarea completă a serviciilor publice în cadrul Primăriei” este un alt proiect creat prin lentila conceptului de „primărie fără hârtie”. Proiectul constă, în primul rând, în realizarea unei rețele de accesare a tuturor bazelor de date care funcționează segregat în prezent, pentru posibilitatea furnizării unor informații unitare.
Proiectul ”Iași Maps” are în vedere realizarea unei hărți geospațiale a orașului care să cuprindă toate informațiile urbane. În acest sens, avem în vedere și dezvoltarea rețelei de senzori. Am început să introducem deja prima rețea de senzori pentru parcare, iar primii 1.000 de senzori îi vom implementa în acest an. Pe lângă aceștia, mai avem încă 60 de senzori de monitorizare a indicatorilor de mediu care sunt activi în momentul de față. Însă, trebuie să existe o rețea care să reunească toți acești senzori în aceeași aplicație, de unde cetățenii își pot lua informațiile de care au nevoie într-un mod integrat.
O altă inițiativă este aplicația ”Verde cultural”, prin intermediul căreia se câștigă vouchere la acele spectacole unde spectatorul vine fără autoturism, utilizând mersul pe jos sau bicicleta. Pe zona de mobilitate, proiectul ”Iași Mobility” presupune dezvoltarea unei platforme de tip MaaS (Mobility-as-a-Service), care să permită tranziția intermodală a pasagerilor. Un prim pas este reprezentat de platforma Tranzy, însă în aplicația ”Iași Mobility” intenționăm să introducem toată zona metropolitană. Orice proiect pe care îl vom începe trebuie să aibă în vedere componenta de informare a cetățenilor asupra beneficiilor unor tehnologii avansate. Sunt 17 direcții pe care le-am ales, însă prioritatea acestora va fi stabilită de cetățenii orașului Iași.
Smart City Magazine: Care sunt perspectivele de viitor în ceea ce privește îmbunătățirea mobilității în Iași?
Mihai Chirica: Orașul Iași a depășit momentul afirmării sale ca și reședință de județ. Va trebuie să ne axăm pe cea de-a doua etapă a evoluției Iașiului, respectiv Iașiul Metropolitan. Zona metropolitană devine din ce în ce mai mare și aduce noi provocări, precum cea legată de transport. Transportul public este cea mai mare cerință a zonei metropolitane în acest moment.
Smart City Magazine: Ce inițiative sunt la Iași atunci când vorbim de verticala Smart Environment?
Mihai Chirica: Pentru a acționa în direcția creșterii calității factorilor de mediu, trebuie, în primul rând, să îi cunoști. Abordarea Municipiului Iași nu a fost una tocmai potrivită. Am instalat un număr insuficient de stații de monitorizare a factorilor de mediu, multe dintre ele devenind nefuncționale în timp sau fiind amplasate în locuri inadecvate. De aceea, am implementat o rețea suplimentară de monitorizare integrată, iar prin intermediul acesteia avem informații cu privire la indicatorii principali de mediu. Pe de altă parte, s-a investit foarte mult în direcția salubrizării. Avem investiți 52 de milioane de lei doar în echipamente noi și am adus renumitele pulverizatoare de apă pe care le-am văzut în Japonia, iar eficiența lor a fost incredibilă. Pe toată perioada verii, nu am avut decât o singură depășire a unui indicator de pulberi, PM10, de 53,6 microni (valoarea limită fiind de maximum 50).