Proiecte Smart City noi anunțate în Caravana Smart City

Smart City 2019 - Radiografia programului Caravana Smart City

 Vă prezentăm Proiecte Smart City noi și radiografia primelor etape ale celui mai important program de promovare a Industriei Smart City din România, Caravana Smart City. Cu focus pe implementarea celor mai bune soluții și produse Smart City, etapa 2.0 – implementarea aduce în rândul comunităților din România cei mai buni experți în domeniu alături de servicii și produse dedicate contextului local.

Cu peste 100 de primării și consilii județene membre în organizație, ARSC reprezintă cea mai puternică platformă de implementare a ecosistemelor necesare proiectelor Smart City.

Prima jumătate a anului, din punct de vedere al Caravanei înseamnă: 8 aprilie 2019 – Asociația Română pentru Smart City a lansat ediția 2019 a Programului Național Caravana Smart City etapa 2.0 – Implementarea la Primăria Municipiului Sibiu.

În deschiderea evenimentului, primarul municipiului, Astrid Cora Fodor a declarat: ”Sibiul încearcă să găsească soluții cât mai inteligente, dar noi credem că proiectele smart trebuie adaptate comunității și județului în care le implementăm. Sibiul este o combinație reușită între istorie și prezent. Suntem un oraș cultural, o destinație turistică de top și o locație economică de succes. Nu o spun eu, o spun statisticile. Sibiul stă excelent în ceea ce privește PIB-ul, sau numărul de șomeri. La fel stă din punct de vedere turistic și cultural. Deci, proiectele de care are nevoie Sibiul sunt poate altele decât ale unui oraș, care este doar un oraș industrial sau poate doar o frumoasă locație turistică”.

Administratorul Public al Primăriei Sibiu, Oana Leca a prezentat prioritățile municipalității pentru 2019, acestea având patru direcții majore: economic, calitatea vieții, mobilitate și tehnologie: Mediul economic – Sibiul investește pentru a crea un ecosistem economic sănătos, durabil si sustenabil. Reprezintă o prioritate crearea unui sistem care să reunească mediile privat, public, universitățile și populația. Calitatea vieții – S-a investit în proiecte care susțin infrastructura medicală, parcuri în cartierele noi și spații publice destinate relaxării pentru a crește nivelul comunicării printre cetățenii municipiului. Urmează proiecte pentru sistematizarea străzilor și a parcărilor, iluminat inteligent, wi-fi, spații și locuri de joacă. Mobilitatea – reînnoirea, diversificarea și schimbarea flotei de autobuze. Linia verde care va lega zona istorică de mijloacele de transport electrice este în curs de implementare. O provocare va fi crearea centrului operațional al mobilității care va colecta date de la sistemele de supraveghere video, locurile de parcare, pistele de biciclete și semafoare. Tehnologia – Aplicația SibiuCityApp este foarte folosită de către cetățenii localității și a contribuit la rezolvarea rapidă a problemelor, sesizări și informații necesare localnicilor și turiștilor. Portalul e-administrație a fost primul proiect pilot din țară pentru plata impozitului. În primul trimestru al acestui an, aproape 9% din încasări au venit doar din mediul online.

Șelimbăr

Este singura comună din România care folosește tehnologia la acest nivel în administrație. Digitalizarea întregii activități a început în 2018. Acum nu se mai lucrează cu hârtie. Cetățenii pot depune cereri și primi răspunsuri online, sunt înștiințați de schimbările legislative în timp real. Prin folosirea e-Governance, comuna a reușit să reducă din costuri cu până la 30%, iar cetățenii sunt mulțumiți, fiind necesară doar accesarea internetului.

Proiect de 500 milioane euro anunțat în cadrul Caravanei Smart City – etapa Cluj-Napoca! Următoarea oprire a Caravanei Smart City a avut loc a doua zi, în 9 aprilie 2019, la Cluj-Napoca, la Centrul de Cultură Urbană Casino

În deschiderea evenimentului, printr-o transmisiune din Bruxelles, primarul municipiului Cluj-Napoca Emil Boc a anunțat lansarea unuia din cele mai mari proiecte Smart City din România – Cluj Innovation City va avea un buget de 500 milioane euro pentru primele faze de dezvoltare și implementare. ”Pregătim poate cel mai complet si complex proiect din România, Cluj Innovation City, bazat pe inovare, research, development și IT, adică exact acele domenii care vor asigură viitorul. Este vorba despre o investiție în valoare de peste 500 de milioane de euro, pentru o perioada de 10 ani, care va fi construit pe un teren de 200 de hectare, proprietate a municipalității.                                                                                                     

Proiectul va crea 20.000 de noi locuri de munca și va putea găzdui aproximativ 100.000 de locuitori. Scopul nostru este să trecem de la “made in Cluj” la “invented in ClujNapoca!”, a declarat Emil Boc, primarul municipiului Cluj- Napoca.

Cluj-Napoca se definește prin talent și tehnologie Talentul îl reprezintă cei peste 100 de mii de studenți din mediul academic, iar acest fapt conferă comunității principalul avantaj competitiv. Tehnologia se află în centrul dezvoltării unui oraș, de aceea apariția în zonă a numeroaselor clustere IT vine în sprijinul autorităților locale cu soluții inovative adaptate pentru fiecare problemă cu care cetățenii se confruntă. Datorită acestor parteneriate au putut să fie dezvoltate soluții care fac diferența în viața rezidenților.

Printre soluțiile implementate care funcționează cu succes, amintim aplicația My Cluj, aplicația pentru parcările din centru orașului, aplicația CTP și robotul Antonia, bazat pe inteligența artificială. Folosirea acestor aplicații a îmbunătățit considerabil calitatea vieții printre clujeni și au reușit să reducă din timpul pe care cetățenii îl petreceau pe holurile instituției. De asemenea, implementarea celor 73 de proceduri digitale implementate în relația cu cetățeanul, nu vor reduce doar birocrația, ci vor diminua și nivelul corupției.

Cele 3 mari proiecte de mobilitate și dezvoltare urbană care se află în derulare: Centura Metropolitană a Clujului este o soluție prin care se vrea fluidizarea traficului de tranzit din Cluj, pentru a nu mai afecta traficul din centrul orașului. Trenul Metropolitan Cluj – va circula atât în interiorul orașului, cu opriri dese, cât și în localități, cu opriri mai rare. Trenul va lega centrul orașului de zonele metropolitane. Va circula atât pe linii comune cu metroul în zonele centrale, dar și pe liniile de cale ferată în zonele semicentrale și în afara localității. Metroul Cluj-Napoca

Datorită migrației populației din mediul rural în mediul urban, se estimează că în următorii 15 ani Clujul va avea un milion de locuitori. În acest context se începe pregătirea orașului și prin construcția metroului. Linia de metrou va avea lungimea de 17 kilometri și va face legătura cu Florești, cea mai mare comună din țară.

Proiecte smart city de 48 de milioane de euro în Bacău     

7 mai 2019, Municipiul Bacău a reprezentat următoarea oprire. Au participat la eveniment reprezentanții mediului administrativ, privat și academic.

City Manager Bacău, Chindruș Romică Lucian a declarat: “Primăria Municipiului Bacău a depus nouă cereri de finanțare la ADR Nord-Est pe POR 2014-2020, în valoare totală de 48 mil euro. Printre principalele proiecte ale orașului se numără PMUD și Sistemul de Management al Traficului pentru prioritizarea coridoarelor de transport public și al deplasărilor cu bicicleta. Acesta din urmă va fi monitorizat într-un Centru de Comandă, cu sediul în Centrul Expozițional “Mircea Cancicov” din Bacău și va integra monitorizarea și managementul tuturor sistemelor instalate, respectiv de management de trafic, monitorizare video, detecție calitate aer și stare carosabil, analiză inteligentă a traficului și prioritizare transport în comun. În cadrul centrului va fi un sistem automat de management intern, acesta având rolul de urmărire și monitorizare a întregului sistem”.

Alte proiecte menționate se referă la digitalizarea instituțiilor publice din Bacău, modernizarea stațiilor de transport public, realizarea de coridoare de trafic dedicate exclusiv traficului nemotorizat sau reconfigurarea intersecțiilor.

Orange România a prezentat un produs nou care oferă date referitoare la numărul de persoane care au trecut printr-o locație, incluzând și detalii specifice ca vârsta, sexul sau categoria socioprofesională.

Flux Vision este o soluție inovatoare care oferă date precise pentru îmbunătățirea cunoștințelor clienților prin analizarea fluxurilor populației în timp real. Algoritmii utilizați de Flux Vision sunt conforme cu legile UE și garantează anonimizarea ireversibilă prin ștergerea tuturor datelor personale, ceea ce face imposibilă identificarea unei persoane. Puteți îmbunătăți serviciile utilizând datele de mobilitate Flux Vision ce oferă statistici în timp real, viabile pentru modelele de mobilitate, prin transformarea datelor din rețelele mobile în indicatori statistici pentru a analiza cât de des sunt vizitate diferite zone geografice și cum se deplasează oamenii.

Buzăul este interesat de accelerarea implementării proiectelor de tip Smart City   

15 aprilie 2019 – Consiliul Județean Buzău a găzduit Caravana Smart City 2.0. Implementarea – ce s-a bucurat de participarea președintelui CJ Buzău, Petre Emanoil Neagu, a prefectului, Carmen-Adriana Ichim, a mai multor primari și administratori publici din regiune.

Nevoia schimbării și trecerea la un oraș inteligent se resimte și în orașul Buzău care îmbrățișează soluțiile inovatoare. “Tehnologia avansează rapid și apar în fiecare zi noi soluții menite să ușureze viața cetățenilor. Însă, la nivel instituțional, cetățenii trebuie să înțeleagă că discutăm despre un proces continuu, de durată, orientat către viitor. Este important să învățăm să depășim barierele birocratice pentru a putea discuta despre o aplicație rapidă, corectă și coerentă a soluțiilor de tip Smart City”, Carmen-Adriana Ichim, prefectul Județului Buzău. Estul României încearcă să se alinieze la Vest “Sunt ferm convins că, împreună cu ARSCM, vom reuși să implementăm proiecte de digitalizare și în această parte a României. Conceptul Smart City nu se adresează doar marilor orașe, aceste soluții inteligente putând fi implementate chiar și în comunitățile rurale, evident, la o scară mai mică, adaptate contextului local. Trebuie să accesăm cât mai multe fonduri la nivel de județ și să ne dublăm eforturile pentru a încerca măcar să ținem pasul cu comunitățile mai avansate din vestul Europei”, domnul Petre Emanoil Neagu, președinte al Consiliul Județean Buzău.

Râmnicu-Sărat, proiecte în valoare de 30 de milioane de euro “La nivel local, în Râmnicu-Sărat, am preferat să nu luăm credite pentru a rezolva problemele urgente ale municipalității, ci am așteptat să putem accesa toate fondurile externe disponibile. Avem acum în lucru proiecte în valoare de 30 de milioane de euro, proiecte cu o gândire inovativă, care se încadrează în conceptul Smart City”, domnul Sorin Valentin Cîrjan, primar al Municipiului Râmnicu-Sărat.

Florin Ceparu, AP Râmnicu-Sărat, a prezentat planurile de dezvoltare durabilă ale municipiului pe care îl administrează printre care achiziționarea a 8 mijloace de transport în comun electrice, a 180 de biciclete și construcția de piste, asfaltarea a 20 de străzi sau conectarea cartierelor mărginașe la transportul public în comun. Administrația locală are în plan și un proiect de iluminat public inteligent, pe bază de led-uri, aflat în faza de licitație publică.

Târgoviște – Schimb de bune practici între municipalități 

13 mai 2019 – Etapa Caravanei Târgoviște a reunit administrația centrală și locală, mediul academic, economic, precum și reprezentanții societății civile, bucurându-se de participarea primarului Municipiului Târgoviște, Daniel-Cristian Stan, a deputaților de Dâmbovița, Ștefan Corneliu și Carmen Georgeta Holban, Monica Ilie, viceprimarul Municipiului Târgoviște, Mureşan Florina-Ramona, subprefect al Județului Dâmbovița, Ivan Vasile Ivanoff, secretarul Județului Dâmbovița, Ioan Corneliu Sălișteanu, prorector al Universității Valahia și președintelui CCI Dâmbovița, Gelu Rusescu.

În deschiderea evenimentului, primarul Daniel-Cristian Stan a vorbit despre implementarea conceptului „smart city” în dezvoltarea urbană, anunțând în premieră, lansarea unei aplicații de raportare a diferitelor incidente. “Municipiul Târgoviște se situează pe locul 2 național privind absorbția de fonduri europene, cu un cuantum de 748 euro/locuitor și are la acest moment depuse spre finanțare, dar și în fază de precontractare și desfășurare a procedurilor de achiziție publică un număr de 4 proiecte ce urmăresc conceptul SMART, ce vine în sprijinul cetățenilor și al administrației publice locale. Primul proiect, realizat atât cu fonduri proprii, cât și cu finanțare din partea AFM, se referă la dezvoltarea infrastructurii de alimentare a vehiculelor cu energie prin achiziția a 4 stații de reîncărcare pentru vehicule electrice și hibrid.”

Ioan Corneliu Sălișteanu, prorector al Universității Valahia din Târgoviște a prezentat principalele proiecte și colaborări ale instituției, care se încadrează în verticalele Smart City: “ Am înființat Institutul de Cercetare Științifică și Tehnologică Multidisciplinară, care are ca domeniu fundamental energia produsă din surse regenerabile, smart metering, smart grid ș.a.m.d. Cu primăria avem un proiect pentru înființarea și organizarea unui centru de cercetare în domeniul vehiculelor electrice, suntem în discuții avansate pentru înființarea unui laborator de IoT, urmată de un parteneriat cu un producător auto.”        Ioan Gâf-Deac, AP la Primăria Sectorului 4 al Municipiul București a prezentat un sistem informatic integrat de atribuire și gestiune a parcărilor de reședință/publice, o rețea de stații de încărcare pentru mașini electrice, sisteme de plată moderne ale taxelor și impozitelor în Sectorul 4 și sisteme on-line de obținere a autorizărilor comerciale și a documentațiilor de urbanism. Strategia managerială a Direcției Mobilitate Urbană Sector 4 a inclus și crearea unui sistem digital de gestiune a solicitărilor, petițiilor și a restului de documente administrative. De la momentul lansării, la data de 14.09.2018, și până la 10.05.2019 au fost înregistrate 31700 de tickete (solicitări, petiții, cereri etc). S-a răspuns (ticket închis/problemă soluționată) la 28815 dintre acestea.

Municipiul Ploiești a devenit membru ARSCM în cadrul Caravanei Smart City   

Primăria Municipiului Ploiești, a găzduit în Sala de Ședințe în data de 3 iunie Caravana Smart City. Eduard Dumitrașcu, președintele ARSCM, a deschis evenimentul abordând despre problemele presante ale comunității ploieștene: “Focusul Ploiești Smart City, trebuie să fie pe calitatea vieții. Prioritățile care ar putea pune Ploieștiul pe harta comunităților Smart City includ în primul rând cetățenii, mediul academic local, care are caracteristici unice – există aici o comunitate academică foarte relevantă și cu foarte multă expertiză în tot ce înseamnă partea de energie, petrol, gaze – și realizarea unui living lab – ar fi o premieră în partea de sud, sud-est a țării, aveți șansa de a crea un centru de dezvoltare Smart City în Ploiești. Există la nivel local toate premisele pentru a realiza acest obiectiv.”

Primarul Municipiului Ploiești, Adrian Florin Dobre, a discutat despre proiectele de tip Smart City în curs de implementare și despre planurile de viitor ale municipiului, bazate pe contextul local: “În fiecare zi, din municipiul Ploiești, pleacă 43.000 de cetățeni. În anul 2017 am creat un concept care s-a numit Ploiești – Citadela Viitorului. În centrul acestuia s-a aflat Universitatea de Petrol și Gaze, a cărei direcție, cea de energie, este una foarte importantă, însă accentul este momentan pus pe energia tradițională. Noi trebuie, într-un timp rezonabil, să facem trecerea către catedre dedicate energiilor regenerabile.” În cadrul evenimentului, primarul Adrian Florin Dobre a semnat și adeziunea la Asociația Română pentru Smart City și Mobilitate.

Înscrierea în ARSCM semnifică deschiderea administrației locale către soluții inovatoare și un pas înainte spre dezvoltarea sustenabilă a orașului: “Dorim să devenim un fel de cobai al proiectelor de tip smart city, să implementăm toate aceste soluții, să vedem cum funcționează și să le dezvoltăm. Problema cu care ne confruntăm acum este legată de finanțare.” ARSCM se angajează să susțină toate demersurile autorităților din Ploiești pentru implementarea de proiecte menite să simplifice și să îmbunătățească viața tuturor cetățenilor orașului, oferind atât consultanță, cât și soluții concrete de finanțare. Asseco SEE, unul dintre cei mai importanți integratori IT și dezvoltatori de aplicații bancare la nivel național, reprezentată de Alex Olteanu, BDM – Public Sector, a completat evenimentul oferind o gamă de soluții concrete pentru smart mobility și smart education. Extrem de apreciată a fost și Metropolis, o platformă integrată care are ca scop asigurarea unei soluții informatice consecvente, care să eficientizeze managementului spațiului urban și al serviciilor publice.

Compania Ramboll România, partener strategic al Caravanei reprezentată de Carmen Ștefan, Business Innovation Strategic Adviser, a prezentat strategii integrate pentru orașe inteligente și durabile, cu exemple de bune practici din mai multe orașe mari din străinătate, care au reușit să-și rezolve problemele de mediu prin implementarea de soluții de tip Smart City integrate. Florin Nemțanu, prof. Conf. Facultatea de Transporturi, Univ. Politehnica București, expert mobilitate ARSCM a discutat despre Mobility-as-a-Service (MaaS), concept integrat de transport, centrat pe cetățean, implementat cu succes în câteva țări din lume: “Modelul are la bază ideea de a furniza servicii de mobilitate, nu neapărat de transport. Prin intermediul platformei se poate face plata călătoriei, biletul de metrou, autobuz, închirierea unei biciclete sau a unei trotinete electrice. Sistemul permite efectuarea călătoriilor multimodale.”

Iași Smart City District –- proiect de 1,4 miliarde de euro anunțat în cadrul Caravanei Smart City Primăria Municipiului Iași a găzduit în 10 iunie, următoarea etapă a Caravanei Smart City 2.0. Implementarea.     

 În deschiderea evenimentului, Eduard Dumitrașcu, președintele ARSCM, a amintit despre responsabilitatea pe care Municipiul Iași o are față de întreaga regiune și despre modul în care acest lucru poate fi transformat în oportunitate de dezvoltare: „Trebuie să înțelegem puterea noilor comunități, să înțelegem puterea pe care Iașiul o va avea și o va exercita în anii următori. Municipiul Iași trebuie integrat în Iașiul regional. Este o responsabilitate pe care și-o asumă invariabil ca și pol de dezvoltare, pentru că Iași Smart City consumă resursele regiunii și, în același timp, oferă facilități în regiune.

Mihai Chirica, primarul Municipiului Iași a prezentat pașii pe care administrația i-a realizat în domeniul smart city și planurile de viitor ale orașului: “Am înființat un Consiliul de Transformare Digitală a municipiului, tocmai pentru a se ocupa de acest nou sector. Lucrurile se mișcă, încercăm să aducem la aceeași masă toate aceste tehnologii, împreună cu mediul academic și mediul de business. Avem un proiect derulat împreună cu Banca Europeană de Investiții – Iași District Smart City. Cu o suprafață totală de 143 de hectare de teren, proiectul se referă la un viitor oraș smart, construit de la zero, cu servicii smart, începând cu cele de sănătate, pentru ca acolo va fi construit Spitalul Regional de Urgență Iași și continuând cu toate celelalte sectoare de activitate. Se va pune mare accent pe domeniile creative, inovatoare, acolo vrem să dezvoltăm un centru regional de inovare în inteligență artificială și robotică. O primă estimare încadrează costurile acestui proiect în jurul sumei de 1,3-1,4 miliarde de euro. Nici nu îndrăznesc să cred că va fi o investiție publică 100%, avem nevoie de sprijin financiar din partea mediului privat și sperăm că spre sfârșitul lunii octombrie să putem prezenta public care sunt parteneriatele și actorii implicați.” 

Cristian Stoica, director general al Companiei de Transport Public Iași, care a prezentat aplicația prin care cetățenii își pot achiziționa bilete online pentru călătorii cu mijloacele de transport în comun. De asemenea, întreaga flotă de mijloace de transport în comun din Iași beneficiază de Wi-fi gratuit. Cetățenii dispun și de o aplicație de planificare a călătoriei, cu date actualizate în timp real privind mijloacele de transport și timpii lor de sosire.

Cătălin Gabriel Dumitraș, decanul Facultății Construcții de Mașini și Management Industrial, Univ. Tehnică Gh. Asachi, a prezentat Industria 4.0, axată pe sistemele cibernetice și proiectele implementate în cadrul facultății. Studenții participă frecvent și la concursuri internaționale de renume în domeniu, obținând premii importante. Unul dintre laboratoare este dotat și cu o imprimantă 3D, cu ajutorul căreia unul dintre studenți a construit o mână bionică funcțională.

Ioan Gâf-Deac, administrator public al Primăriei Sectorului 4, București, a prezentat exemple de bune practici în domeniul Smart City, bazat pe rezultatele administrației. Principalele direcții abordate s-au bazat de soluții de mobilitate, această problemă fiind una presantă pentru Primăria Sectorului 4 și soluții de debirocratizare prin sisteme informatice care să permită recepționarea și eliberarea de documente în format online.

Caravana Smart City va continua din septembrie! Până în prezent, programul a parcurs peste 20.000 kilometri, a reunit peste 2000 decidenți din țară, a prezentat zeci de soluții dedicate comunităților locale.