Interviu Valentin Ștefan, Director General CN Poșta Română
Smart City Magazine (SCM): Cum poate Poșta Română să ajute la digitalizarea României?
Poșta Română, operatorul național de servicii poștale, deține o poziție deosebit de importantă în sectorul economic de profil, compania îndeplinind și un rol social prin caracteristica activității desfășurate în folosul comunităților în care activează, prin angajații săi, de aceea este esenţială menținerea gradului de responsabilitate în societatea românească.
Pentru orice companie, digitalizarea înseamnă capacitatea de a se racorda la nevoile pieței. Practic, clienții sunt cei care dictează trendurile, iar cine nu dispune de o reacție rapidă pierde cote importante. De aceea, tehnologizarea proceselor nu mai reprezintă astăzi un domeniu care ține de opțiuni de management, ci un factor determinant, care a ajuns să facă diferența în viața reală a companiei! Poșta Română este o companie care are, în prezent, un spațiu mare disponibil proiectelor de digitalizare și tehnologizare în zona operaționalului. Nu este un secret că, în ultimii ani, operatorul național de servicii poștale a pierdut startul unor proiecte de investiții în digitalizare. De aceea, spun că, în perioada care urmează, echipa de management pe care o reprezint va face tot posibiliul ca acest teren pierdut să fie recuperat, prin accesarea unor serii de proiecte importante de investiții. Acest lucru este posibil mai ales că, în prezent, la conducerea Ministerului Cercetării, Inovării și Digitalizării, acționarul nostru majoritar, se află o echipă condusă de ministrul Sebastian Burduja, care, în repetate rânduri, a oferit semnale pozitive de susținere a proiectelor pe care intenționăm să le implementăm, în special în această direcție a digitalizării și automatizării proceselor de activitate la Poșta Română. Este pentru prima dată, după mulți ani, când Executivul României se alătură eforturilor de reorganizare și modernizare a operatorului național de servicii poștale. Astfel, operatorul național poștal va cunoaște, în cel mai scurt timp, un nou model de business, în care se vor dezvolta sectoare strategice cu potențial de valorificare, aproape de maximum, a resurselor de care dispune compania. Principalele direcții de dezvoltare și modernizare sunt digitalizarea și automatizarea companiei, prin achiziția de linii de sortare automatizate, achiziția de cutii poștale digitale, precum și alte echipamente pentru eficientizarea activității și de modernizare a portofoliului de servicii poștale. De asemenea, se va implementa un sistem integrat de tip ERP, în vederea optimizării proceselor interne, se vor realiza investiții pentru modernizarea oficiilor poștale și a centrelor de tranzit. Totodată, vom investi și în mobilitate și echiparea corespunzătoare a salariaților.
SCM: Care sunt principalele provocări ale Poștei Române în acest moment?
Cea mai importantă provocare întâmpinată, în acest an, la nivelul Companiei Naționale Poșta Română, a fost implementarea noii strategii de business, o strategie de dezvoltare și diversificare economică pentru creșterea calității serviciilor și reorganizarea aparatului administrativ. Dar în baza Memorandumului propus de Ministerul Cercetării, Inovării și Digitalizării și aprobat de Guvernul României, Poșta Română va putea demara, în cel mai scurt timp, un nou model de business care va fi axat pe dezvoltarea sectoarelor strategice, cu potențial de valorificare la maximum a resurselor de care dispune compania.
SCM: Ce planuri sau măsuri propuneți pe termen scurt, mediu și lung?
Viziunea managementului Poștei Române se va orienta, ca principale direcții de dezvoltare, pe o serie de procese, care prin segmentarea lor prin filtrul economicității resurselor și costurilor să redea un grad cât mai mare de eficientizare și, în mod automat, cu efecte directe pe rata profitabilității. Astfel, una dintre aceste direcții necesare a fi activate începând cu un termen cât mai scurt este cea a sporirii gradului de automatizare a activității din procesul de livrare a serviciilor poștale către clienți, dar și non-poștale, în special cele din sfera financiară. Poșta Română a demarat deja un amplu proiect de investiție prin achiziția de cutii digitalizate, precum și a altor tipuri de echipamente de sortare automatizată.
SCM: Ne puteți da câteva exemple de proiecte de digitalizare din cadrul Poștei Române? Extrem de important este și cum au primit oamenii aceste schimbări.
Ghișeul Poștal Digital, lansat la începutul lunii iunie, este un prim exemplu din seria proiectelor de investiții în digitalizarea activității Poștei Române. Cea mai completă soluție de acest tip din întreaga industrie reprezintă, în acest moment, o soluție unică de procesare pentru operațiuni de prezentare și distribuire de colete și corespondență poștală, cu sau fără ramburs, trimiteri de recomandate, trimiteri cu confirmare de primire, precum și plăți de taxe, facturi de utilități, rate bancare. Soluția automatizată propusă de Poșta Română vine, în premieră pentru piața de coletărie, cu o variantă de cântărire și validare volumetrică a coletelor pentru modulul de preluare de corespondență poștală și, de asemenea, cu imprimantă pentru etichetele autocolante AWB, imprimantă pentru chitanțe, reciclator de bancnote, modul de plată cu card bancar, precum și cu ecran tactil pentru o interacțiune intuitivă cu utilizatorul, toate într-un regim de lucru de 24/7. Ghișeul Poștal Digital, pus la dispoziția clienților, reprezintă o soluție de concepție și realizare tehnologică 100% românească, care va veni în întâmpinarea clienților noștri prin flexibilitate și proximitate. Prezența unei astfel de opțiuni în oficiile noastre poștale va reprezenta un pilon important în procesul de digitalizare a unei palete de servicii poștale care să răspundă cerințelor pieței, astfel încât gradul de satisfacție a clienților să crească atât în privința serviciilor poștale, cât și în sfera serviciilor financiare.
SCM: În ce măsură există proiecte care ar putea fi accesate prin finanțările din PNRR?
Oportunitățile oferite prin intermediul PNRR – Planul Național de Redresare și Reziliență, pus la dispoziție prin intermediul finanțărilor din fondurile constituite la nivel european, sunt mari și reprezintă ocazia perfectă pentru orice tip de organizație de a accelera gradul de investiții în proiecte strategice în sectorul economic în care activează. Poșta Română are responsabilitatea de a fi unul dintre cei mai mari angajatori din economia românească, tocmai de aceea proiectele trebuie să țintească această direcție. Am semnalat acest aspect în mod oficial la nivelul Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene, prin propuneri concrete de dezvoltare a unor proiecte în beneficiul angajaților poștali.
De asemenea, am semnalat ministerului de resort intenția de a mări gradul de decarbonizare a activităților poștale și de curierat, prin intermediul implementării de software și tehnologizarea în operaționalul companiei.
Ținând cont de faptul că Poșta Română este prestator de serviciu universal nominalizat de către ANCOM, ceea ce ne scoate cu mult din marjele costurilor eficiente, integrarea noastră din poziția de eligilbilitate într-un astfel de proiect ar reprezenta un upgrade important în politica de investiții viitoare la Poșta Română. Acest lucru s-ar valorifica, în final, în servicii mai eficiente, prin automatizarea unor procese și raportarea de creștere a marjei de profit la finalul anului financiar.
SCM: Care este impactul programului Poșta verde?
Poșta Română, companie care se află în topul angajatorilor naționali, formează unul dintre cele mai importante poluri de angajați din economia românească, ce stă la baza celei mai mari rețele, cu cea mai dezvoltată capilaritate în domeniul serviciilor poștale. Acest lucru obligă la construirea unei conduite responsabile, în mod unitar, atât la nivelul managementului, prin direcțiile trasate, cât și de către salariați, prin adoptarea unui limbaj comun privind implicarea în acțiuni de sustenabilitate economică, prin susținerea eforturilor angajatorului de a reduce efectele de amprentare a mediului, înregistrate, în mod continuu, prin natura activității desfășurate. Astfel, compania a demarat un proiect de investiții în ceea ce privește parcul auto, achiziționând 15 autoutilitare integral electrice, care deservesc circuitele poștale de curierat. De asemenea, un procent important al amprentei de mediu este recuperat prin susținerea unei investiții aflate în derulare și în privința achiziționării a peste 1.400 de biciclete electrice, care vor îmbunătăți mobilitatea factorilor poștali.