Sectorul 6 – o comunitate axată pe cetățeni inteligenți

Pentru a crea comunități inteligente, orice administrație publică locală își îndreaptă atenția către cetățenii săi, pe care îi implică în dezvoltarea comunității lor. Este cazul și Primăriei Sectorului 6, București care se axează, printre altele, pe proiecte tip Smart Citizen în procesul de dezvoltare Smart. Pentru a afla mai multe despre inițiativele Smart City din Sectorul 6, am realizat un interviu cu Primarul Sectorului 6, domnul Gabriel Mutu. 

Smart City Magazine: Ce înțelegeți printr-o comunitate creativ-inteligentă ?

Gabriel Mutu: Dacă ar fi să sintetizez ceea ce înțeleg prin noțiunea de comunitate creativ-inteligentă, m-aș rezuma la a spune că este o comunitate la un click distanță de nevoia oricărui cetățean. Este un concept pe care cu toții ni-l dorim. Spre exemplu, primul lucru pe care l-am făcut în calitate de primar a fost să mă adaptez la situația existentă în Primărie. Constatând că procesul de digitalizare lipsea cu desăvârșire la nivelul primăriei, a trebuit să facem progrese mari într-o perioadă scurtă de timp. Treptat, oamenii au început să înțeleagă că există o deschidere a administrației locale față de modernizare. A trebuit să aducem alături de noi în cadrul Primăriei oameni deschiși la nou. Aceasta a fost cea mai mare provocare pentru noi, să aducem oameni care să înțeleagă, de exemplu, că eliminarea hârtiei din ecuația plăților de taxe și din administrația locală nu face decât să îmbunătățească relația cetățean – primărie. Astăzi, pot să vă spun că, în maximum 2 luni de zile, vom finaliza procesul de digitalizare a tuturor activităților din cadrul Primăriei Sectorului 6, prin finalizarea proiectului „Primărie fără hârtie”

Smart City Magazine: Care sunt proiectele din Sectorul 6 implementate pe verticala Smart Citizen ?

Gabriel Mutu: Conceptual, din momentul în care am devenit primar, m-am focusat pe zona de educație, pentru că de aici pleacă totul. Este mult mai ușor să crești odată cu cei care vor deveni adulții comunității și să le explici din primii ani ai vieții ce înseamnă Smart Citizen. În toate investițiile pe care le-am făcut în ultima perioadă de timp, am implementat această componentă de Smart Citizen, însă nu neapărat pe partea de tehnologie, ci pe partea de relaționare cu comunitatea, mai exact în ceea ce înseamnă ajutorul pe care comunitatea îl dă către cei care trăiesc în comunitate. Tot pe verticala de Smart Citizen, Primăria Sectorului 6 a implementat conceptul de prima creșă de stat din România cu predare în sistem Montessori, sistem ce întărește și dezvoltă personalitatea copilului. Am avut o gândire Smart pe acest subiect. 

De asemenea, am implementat Proiectul Smart Lab, un proiect cu o mare deschidere către ceea ce înseamnă Smart Citizen. Cred că în viitorul foarte apropiat vom fi, la nivelul Bucureștiului, printre cele mai performante administrații din punct de vedere al conceptului de comunitate creativ-inteligentă. Faptul că, spre exemplu, am înființat Centrul de Inovare și Inițiativă Cetățenească, arată interesul administrației locale de a se deschide față de comunitate, dar și interesul cetățenilor față de conceptul de Smart Citizen. Bugetarea participativă, de asemenea, arată deschiderea noastră față de conceptul de Smart Citizen. 

Un element extrem de important în legătură cu relaționarea primăriei cu cetățenii este faptul că suntem singura autoritate care transmite online, în timp real, sedințele Consiliului Local, iar noi putem interacționa direct cu cetățenii și putem răspunde întrebărilor oamenilor care ne urmăresc. Astfel, cetățenii sunt legați în permanență de deciziile care se iau la nivel local.

Smart City Magazine: Cum puteți caracteriza ultimii 3-4 ani din perspectiva schimbării modului în care se face administrație publică?

Gabriel Mutu: Cred că responsabilizarea factorilor de decizie este mult mai profundă. În primul rând, consilierii locali, cei care reprezintă comunitatea,  înțeleg că nu mai pot înșela electoratul. Spre exemplu, decizia pe care un consilier dorea să o ia în cadrul unei ședinței de Consiliu Local la un moment dat a fost schimbată datorită faptului că cetățenii din Sectorul 6 urmăresc ce se întâmplă în cadrul ședințelor. Discutăm despre transparență, responsabilitate și responsabilizare, iar încrederea este mai mare atunci când transmiți în timp real întâlnirile oficiale unde se iau deciziile importante pentu comunitate. 

Smart City Magazine: Ce ne puteți spune despre Parcarea tip Park & Ride?

Gabriel Mutu: Acest concept de parcaje de tip Park & Ride este primul pas în fluidizarea traficului la nivelul Sectorului 6. Dacă cetățenii vor să tranziteze în continuare o zonă aglomerată în drumul lor spre locul de muncă utilizând strict autovehiculul personal, fără să se gândească că pot îngreuna traficul, va fi dificil să implementăm conceptual acest mod de abordare. La nivelul Sectorului 6, am încercat să implementăm acest concept de Park & Ride acolo unde avem stații de transport în comun, astfel încât trecerea de la confortul autovehiculului personal la transportul în comun să se facă în mod natural. În acest sens, noi am dezvoltat parcaje la intrarea de pe Autostrada A1, în zona cu acces la stația de metrou Păcii. Intenționăm să ducem acest concept către toate punctele de tranzit din Sectorul 6. Vom continua extinderea acestui sistem de Park & Ride. În ceea ce privește mobilitatea, avem și alte proiecte pe care le vom dezvolta în perioada următoare. De exemplu, legătura între linia de Centură și capătul Bulevardului Timișoara. De asemenea, am demarat partea tehnică pentru legătura între Bulevardul Timișoara și Prelungirea Ghencea. Nu în ultimul rând, am făcut legătura între Comuna Chiajna și Giulești.